کنفرانس ملی فیزیک ایران در مشهد آغاز به کار کرد

 دبیر کمیته علمی کنفرانس فیزیک ایران در این مراسم گفت: هزار و 263 مقاله در 9 شاخه فیزیک از جمله اپتیک و فوتونیک، فیزیک اتمی و مولکولی، نجوم و کیهان شناسی، نانو، ماده چگال تجربی، ماده چگال نظری، ذرات بنیادی، فیزیک هسته ای و فیزیک پلاسما به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است.

دکتر علیرضا مشفق افزود: از این تعداد 116 مقاله و معادل 9 درصد مقالات به صورت شفاهی و632 مقاله و معادل 50 درصد مقالات به صورت پوستر طی چهار روز برگزاری این کنفرانس ارائه می شود.
وی اظهار کرد: بیشترین تعداد مقالات با 120 مقاله در شاخه فیزیک هسته ای به این کنفرانس ارائه شده است که 101 مقاله آن به شکل پوستر ارائه می شود.
مشفق گفت: در این کنفرانس، سه کارگاه آموزشی با عنوان کارگاه آموزشی طرح کسب و کار، کارگاه آموزشی نظری و عملی AFM و کارگاه آموزشی روشهای فیزیک تجربی به همراه یک میزگرد با عنوان میزگرد ارتباط فیزیک با صنعت برگزار می شود.
وی افزود: این کنفرانس، میزبان پروفسور دایتر مایسنر از کشور اتریش نیز می باشد که در روز نخست کنفرانس به ارائه سخنرانی می پردازد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: اگر ابزار سنجش در علم فیزیک طراحی و ساخته نمی شد بسیاری از کشفیات علوم رخ نمی داد.
دکتر محمد کافی افزود: اگر این ابزار در علم فیزیک طراحی و ساخته نمی شد دانشمندان زیست شناسی و علوم مرتبط با کشاورزی چگونه می توانستند عمل فتوسنتز به عنوان حیاتی ترین فرمول هستی که انرژی خورشیدی را به انرژی شیمیایی تبدیل می کند درک کنند ؟

وی اظهار کرد: از ساده ترین ابزارهای معمول مانند دما سنج و فشارسنج تا پیچیده ترین ابزار رادیوگرافی و سونوگرافی با پیشرفت در علم فیزیک طراحی و ساخته شده است به نحوی که می توان ادعا کرد مادامی که فیزیکدانان به عرصه علم وارد نشدند پیشرفت شایانی در علم حاصل نشد.
کافی گفت: امروز جای تاسف دارد که ورودی های رشته فیزیک روز به روز از رتبه علمی پایین تری برخوردار می شوند و این امر در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان تهدید جدی تلقی شده و سعی شده است دانشجویان ممتاز کشور در این رشته در این دانشگاه بورسیه و جذب شوند.
وی افزود: تا سال گذشته بورسیه این دانشگاه فقط به ورودیهای رشته های مهندسی تعلق می گرفت اما اینک بورسیه ها را به تمام رشته ها تعمیم داده ایم.
وی گفت: اگر به علوم پایه توجه نشود نباید انتظار پیشرفت در سایر رشته ها و شاخه ها داشت. کنفرانس چهار روزه فیزیک ایران تا پنجم شهریور ماه در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا