عمق شکاف های آبی سطح مریخ محاسبه می شود

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران معتقدند که دانش ما از سیاره مریخ در بهترین حالت است. به عنوان مثال، منطقه Cerberus Fossae سیاره را در نظر بگیرید که در منطقه جنوب شرقی Elysium Planitia قرار دارد.

دانشمندان می دانند که این مکان با یک سری شکاف های ناپیوسته پر شده است، اما اطلاعات کمی در مورد چگونگی شکل گیری آنها، یا اینکه چرا آنها ناپیوسته به نظر می رسند، وجود دارد.

به گفته پژوهشگران ناسا، قبلاً تصاویر این منطقه از مریخ نمایش داده‌ شده اما در اقدامی مجدد، بخشی از آن منطقه، با جزئیات بسیار دقیق و نزدیک توسط دوربین مداری HiRISE ثبت و نشان داده شده است. این تصاویر که در سال ۲۰۱۴ و با فن آوری مادون قرمز گرفته شده، مجددا توسط دانشگاه آریزونا منتشر شد که مشترکا این پروژه را با ناسا اجرا می کند.

به گفته ناسا، تا آنجا که دانشمندان ما قادر به حدس زدن هستند، این شکاف ها در نتیجه فرآیندهای آتشفشانی و تکتونیکی ایجاد شده اند و احتمالاً به دلیل یک گسل زیرسطحی از قبل به صورت یک شکاف طولانی و منفرد ایجاد نمی شوند. اگرچه ممکن است در این عکس ها اینطور به نظر نرسد، اما ریاضیات پیچیده باعث شد دانشمندان تخمین بزنند این شکاف آبی ۲۶۰ متر عمق و به همان اندازه پهنا دارد.

به گزارش سیناپرس، جنبه دیگری که دانشمندان می توانند پاسخی برای آن بیابند این است که چرا عمق شکاف ها در این منطقه برای دوربین HiRISE آبی به نظر می رسد، در حالی که تقریباً در هر مکان دیگری در این سیاره به رنگ نارنجی مایل به خاکستری هستند.

به گفته دانشمندان، پاسخ این است که رنگ ماسه های آتشفشانی و مافیک مملو از آهن اکسید نشده آبی به نظر می رسد در صورتی که این موضوع بر خلاف آهن اکسید شده در ماسه روی سطح است که در مکان های دیگر به رنگ نارنجی یا خاکستری دیده می شود.

مترجم: کاظم فلاحی پناه