رونمایی الون ماسک از راکت های فضاپیمای جدید اسپیس ایکس

به گزارش سیناپرس، ایلان ماسک در یک پست توئیتری غافلگیر کننده از موتورهای جدید رپتور ۲  در تأسیسات استاربیس اسپیس ‌ایکس در تگزاس رونمایی کرد. قرار است این موتورهای جدید در اولین پرواز مداری ابر موشک استارشیپ این شرکت در اواخر سال جاری مورد استفاده قرار گیرند.

ایلان ماسک در پست توییتری خود نوشت: هر کدام از موتور های راکت رپتور ۲ در استاربیس، بیش از نیم میلیون پوند (۲۳۰ تن) نیرو تولید می کنند.به گزارش سیناپرس، تصویر منتشر شده توسط ماسک در توئیتر نشان می داد که بیش از ۱۲ موتور موشک جدید توسط اسپیس ایکس تولید شده است.

در این میان اما شباهت موتورهای جدید اسپیس ایکس به شخصیت خیالی موجودات فضایی موسوم به دالکس (Daleks) که شخصیت منفی فیلم Doctor Who  محسوب می شد، واکنش بسیاری از کاربران را برانگیخت.

البته باید توجه داشت که این تصویر موتورهای مورد استفاده در راکت‌های استارشیپ اسپیس ‌ایکس و تقویت ‌کننده ‌های فوق سنگین آن‌ ها را نشان داده و هیچ ارتباطی با موجودات فضایی ندارد. به گزارش سیناپرس، گفتنی است هر بوستر یا تقویت کننده فوق سنگین از ۳۳ موتور رپتور ۲ استفاده می کند در حالی که فضا پیمای استارشیپ از ۹ موتور رپتور ۲ بهره می برد.

به گزارش سیناپرس، این نسل جدید موتورهای رونمایی شده توسط الون ماسک نیز  مانند موتورهای مرلین مورد استفاده اسپیس ایکس در موشک های فالکون ۹ ، به گونه ای طراحی شده است که قابل استفاده مجدد باشد.

بر اساس اطلاعات فنی موجود، سوخت Raptor 2 از متان مایع و اکسیژن مایع تامین می شود که سوخت جدیدی برای فضاپیماهای اسپیس ایکس محسوب می شود. موشک های فالکون ۹ از اکسیژن مایع و نفت سفید درجه یک موشک در موتورهای مرلین خود استفاده می کنند.

باید توجه داشت اسپیس ایکس چندین سال است که موتورهای رپتور خود را توسعه داده است که نتیجه آن Raptor 2 است. این موتورها طراحی ساده تری نسبت به اولین نسخه رپتور اسپیس ایکس دارند که شامل لوله ها و خطوط لوله کشی کمتر پیچیده است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: space.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا