کشف راهکاری موثر برای کنترل فشار خون مقاوم به دارو

به گزارش سیناپرس، فشار خون بالا شایع ترین بیماری مزمن در بیشتر نقاط جهان است. اغلب در هنگام مشاوره با پزشک عمومی فشار خون با فشارسنج اندازه گیری می شود تا از این طریق مشخص شود که فرد دارای فشار خون بالا است یا خیر. در ضمن باید گفت که فشار خون بالا به عنوان ۹۰/۱۴۹ تعریف شده در حالی که فشار خون طبیعی ۸۰/۱۲۰ است.

عدد بزرگ فشار سیستولیک است که حداکثر فشار زمانی است که قلب منقبض می شود تا خود را از خون خالی کند. عدد کوچکتر به فشار دیاستولیک اشاره دارد که حداقل فشار زمانی است که عضلات قلب شل شده تا خود را از خون پر کند.

پزشکان برای تایید وجود فشار خون بالا در هر شخص توصیه می کنند که فشار خونش چندین بار در طول روز به مدت سه روز تا یک هفته اندازه گیری شود.

بررسی ها نشان داده که ۱۰ تا ۳۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا به درمان های موجود مثل دارو مقاوم هستند یعنی دارو فشار خون آنها را کاهش نمی دهد. محققان معتقدند رژیم غذایی می تواند به کنترل فشار خون این افراد کمک کند.

به گزارش سیناپرس،خوردن مواد غذایی غنی از فلاوانول (flavanol) رده بندی شده در گروه آنتی اکسیدان ها که در برخی میوه ها، سبزیجات، چای و کاکائو موجود است، می تواند به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا که نسبت به دارو مقاوم هستند، کمک کند. به گزارش سیناپرس، برای بهره حداکثری از فلاوانول ها، بهتر است از موادغذایی فرآوری نشده استفاده شود.  

محققان در این پروژه پژوهشی، نمونه های ادرار بیش از ۲۵ هزار بزرگسال در بریتانیا را برای نشانگر زیستی flavan-3-ol تجزیه و تحلیل کردند تا نشان دهند که شرکت کنندگان چقدر فلاوانول مصرف می کنند.

به گزارش سیناپرس،نتایج بررسی ها نشان داد فشار خون مردان و زنان در شرایط بالاترین سطح فلاوان-۳-۱، کم بود. این بدان معناست افرادی که فلاوانول بیشتری مصرف می ‌کردند، کاهش فشار خون داشتند. در نهایت، پژوهشگران خاطرنشان کردند که این اثر مثبت فلاوانول ها تأثیر بیشتری بر افراد مسن دارد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های علمی (Scientific Reports) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا