نقش جوانان در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

در دو دهه گذشته، جوان‌باوری، جوان‌گرایی و جوان‌سپاری، بسیار مورد توجه مدیران ارشد جامعه بوده است ولی امروزه این سه اقدام به ویژه جوان‌سپاری تا حدود زیادی در جامعه كاهش یافته است.

از این رو، بحث درباره پیشرفت و عرضه فكر و اندیشه نو توسط جوانان، هم می‌تواند جایگاه جوانان به‌ویژه نخبگان دانشجو را دوباره در جامعه ارتقا بخشد و هم اجرای الگو را در جامعه اسلامی از نظر گستره و عمق كار به مراتب تقویت نماید.

از نظر جامعه‌شناختی، اصولاً ویژگی‌ها و رویكردهای پیشرفت با ویژگی‌ها و رویكردهای جوانان همخوانی‌ها و تناسب‌های روشن و بارزی دارد. بدون شك، پیشرفت كشور با لوازم و ملزوماتی همراه است كه فرهنگ جوانی و شادابی نسل نو از مهم‌ترین آنها است.

در حقیقت، انتظار از زندگی و جامعه، امید به آینده‌ای روشن و متعالی، اعتماد به مسئولان و رهبران سیاسی، آرمان‌های شورآفرین، پیوند اجتماعی و هم‌نوایی و تعلق خاطر، شور و نشاط و سرشاری زندگی، بالندگی و حركت‌آفرینی جمعی، طرفداری از تغییر و تحول و حركت رو به جلو، وطن‌پرستی، دیگردوستی و دین‌مداری و نظیر این ویژگی‌ها و مفاهیم عمیق باید در فرهنگ جامعۀ رهسپار به سوی پیشرفت اسلامی-ایرانی، از برجستگی خاصی برخوردار باشد که بدین منظور، جوانان فرهیخته و دانشجویان نخبه و بابصیرت می‌توانند این مفاهیم و ویژگی‌ها را در پیكره و فضای فكری و روانی و رفتاری جوانان و جنبش دانشجویی پیشرو و پیشگام به‌خوبی منعكس کنند و تجلی بخشند؛ بنابراین به جرات و با اطمینان كامل می‌توان گفت كه هیچ قشری و هیچ عاملی در فرایند تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نمی‌تواند با جوانان -به منزله مهم‌ترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی- و جوان‌سپاری مبتنی بر آن و شایسته‌پروری و شایسته‌گزینی جوانانه و دستاوردهای بی‌بدیل آن، رقابت و برابری نماید.

به عقیده نگارنده، در مرحله تحقق الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت اصولاً باید در همه بخش‌ها، جوانگرایی و جوان‌سپاری را حاكم نمود و زمینه‌های فرهنگی و علمی را طوری آماده ساخت كه به گونه طبیعی و آزادانه، نسل نوی پرانگیزه و آرمانگرا و پرشور، برای تحقق ایرانی اسلامی، آباد، آزاد و تمدن‌ساز در مسیر تحول و پیشرفت جامعه قرار گیرد و نسل گذشته،

راهنما و هادی جوانان باشند تا خود به دست جوان و خلاق خویش، آن گونه كه می‌خواهند و آن گونه كه باور دارند جامعه خود را بسازند.
هرگز از یاد نبریم كه برخلاف نگرش مسلط و غلط اقتصادمحور، در نگرش رهبران انقلاب اسلامی، فرهنگ، اساس پیشرفت، جوانان، محرک پیشرفت، و دانشگاه، مبدأ پیشرفت كشور اسلامی‌ایرانی ما است و پیشرفت اسلامی ایرانی در درجه نخست با این سه ركن اصلی و اساسی در ارتباط است.
 

*دکتر سیدمهدی آقاپور عضو هیات علمی دانشگاه تهران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا