دلیل ایجاد کیست‌ های تخمدان چیست؟

به گزارش سیناپرس، کیست‌های تخمدان از انواع مختلفی برخوردار هستند که شامل کیست‌ فولیکولی، کیست جسم زرد، کیست شکلاتی، کیست درموئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک و آبسه‌ لوله تخمدان می ‌شوند.

شایع ‌ترین نوع کیست تخمدان، کیست ‌های فولیکولی هستند. در این نوع، کیست در یکی از فولیکول ‌های تولید کننده تخمک به وجود می ‌آید. اما در برخی موارد، کیست‌های تخمدان سرطانی می‌شوند. معمولاً زنان ۵۰ تا ۷۰ ساله بیشتر در خطر کیست‌ های بد خیم و سرطانی تخمدان هستند. این بیماری در افراد جوان تر می ‌تواند درد های شدید شکمی، اختلالات قاعدگی و موهای زائد و ناباروری را ایجاد کند.

علائم کیست تخمدان

در بسیاری از موارد هیچ علائم و نشانه‌های برای تشخیص کیست تخمدان وجود ندارد. اما اگر کیست‌ها بزرگ و حجیم شوند علائمی چون درد در نواحی شکمی یا لگن و در بعضی موارد باعث بروز تکرر ادرار و از دست دادن کنترل ادرار، مشکل و درد برای تخلیه مثانه شده و حرکات دردناکی را در روده ایجاد می ‌کنند.

بیشتر بخوانید:

در مواجهه با کیست تخمدان چه کنیم؟

در برخی موارد نیز احساس نفخ شکم و سوءِهاضمه یا حالت تهوع و استفراغ و درد در هنگام آمیزش جنسی در بیماران دارای کیست تخمدان مشاهده می‌ شود.

به گزارش سیناپرس، درد های شکمی ممکن است در اثر پارگی کیست نیز ایجاد شوند که در این صورت ممکن است همراه با خونریزی داخلی باشد و در فعالیت ‌های جسمی و ورزش با شدت گرفتن درد خود را نشان می‌ دهد. البته تشخیص دقیق  این موضوع توسط پزشک و با کمک سونوگرافی امکان ‌پذیر است. رشد موی های اضافی غیرعادی در بدن و نامنظمی قاعدگی ‌های ماهانه در زنان باید جدی گرفته شوند چرا که ممکن است نشانه ‌ای از ایجاد کیست تخمدان باشند.

درمان بیماری

برای تشخیص وجود کیست و نوع آن، معاینه لگنی و سونوگرافی لازم است. ممکن است برخی از کیست ‌ها سرطانی باشند به همین دلیل برای شناسایی آن ‌ها سی ‌تی ‌اسکن یا ام آر آی می ‌تواند کمک کند. در این صورت با عمل جراحی و برداشت کیست می‌ توان آن را درمان کرد.
از منظر پزشکی،  سن، اندازه کیست و ظاهر آن در درمان اثر گذار است. به گزارش سیناپرس، اندازه کیست ‌ها معمولاً بالای ۳  سانتی متر هستند و می ‌توان گفت بیشتر کیست ‌های تخمدانی خود به‌ خود یا با مصرف داروهای غیراستروییدی ضد التهاب در خلال ۶ تا ۸ هفته از بین می ‌روند و مشکل خاصی را در فرد بیمار ایجاد نمی ‌کنند.   

پیشگیری

به گزارش سیناپرس، متاسفانه هیچ راهی برای پیش ‌گیری از تشکیل کیست تخمدان وجود ندارد و تا کنون پزشکان نتوانستند هیچ اقدام پیشگیرانه ‌ای در این رابطه ارائه دهند. اما تجربه نشان داده است، افرادی که از قرص ‌های ضد بارداری استفاده می ‌كنند، كمتر دچار کیست‌ های تخمدان می‌ شوند.

به گزارش سیناپرس، بنابراین می‌توان با مصرف این داروها از ایجاد کیست‌های تخمدان جلوگیری کرد. علاوه بر آن در دوره‌های حاملگی و شیردهی به علت مهار فعالیت تخمدان، كیست ‌های تخمدان كمتر بروز می ‌کنند و اگر هم وجود داشته باشد در این دوره‌ها خود به ‌خود از بین خواهند رفت.

در خاتمه گفتنی است، پزشکان توصیه می کنند همه زنان به ویژه زنان بالای ۵۰ سال باید سالانه به پزشک زنان مراجعه کرده و مورد معاینه قرار گیرند چرا که کیست ‌های بدخیم بیشتر پس از یائسگی و در سنین بالا ایجاد می ‌شوند. با تشخیص به موقع درمان  آسان تر و موثرتر صورت می‌گیرد.

گزارش: فاطمه کردی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا