در مواجهه با کیست تخمدان چه کنیم؟

به گزارش سیناپرس، ایجاد کیست تخمدان در شرایط عادی خطرناک نبوده و در شرایط عادی ممکن است بافت های تخمدان به صورت غیرطبیعی رشد کنند و تبدیل به کیست شوند. البته در این میان چاقی چون باعث اختلالات هورمونی می‌ شود، می ‌تواند یکی از دلایل مهم در ایجاد کیست‌ های تخمدان باشد. با درمان چاقی انتظار می رود کیست‌ها برطرف شوند.
خوشبختانه طی سال های اخیر مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و چندی پیش تیمی از پژوهشگران دانشگاه ابوظبی به بررسی عوامل مرتبط با مدیریت انجام عمل لاپاراسکوپی در افراد بالای ۳۵ سال، باردار یا بیمارانی که با درد شکمی مواجه بوده و یا بیش از یک کیست در تخمدان آن ها است، پرداخته و تاثیرات این عمل را در بهبود کیست تخمدان آنالیز کردند.

پژوهشگران دانشگاه کومنیوس در کشور اسلواکی نیز به بررسی این موضوع پرداخته و نتایج تحقیقات خود را در منتشر کردند. به گزارش سیناپرس، بر این اساس مشخص شد که مطالعه دی. ان. ای، هسته و میتو کندری می‌ تواند به نشانگر های پیش آگهی در سرطان تخمدان اضافه شود. تجزیه و تحلیل ecDNA می‌تواند به درمان مستقیم سرطان تخمدان کمک کند.

محققان ایتالیایی در بیمارستان پوما نیز طی مطالعات جدید خود دریافتند انجام عمل لاپاروسکوپی در برخی موارد به لاپاروتومی منجر شده و عود مجدد کیست را در تخمدان در پی خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، اگرچه در بیشتر موارد کیست های تخمدانی بی خطر بوده و با ارائه درمان های مبتنی بر دارو و کاهش وزن از بین می روند، اما در این میان اما برخی باورهای غلط و رفتارهای اشتباه می تواند شرایط کیست های تخمدان را وخیم کرده و زمینه ساز بروز مشکلاتی جدی تر شود.

باورهای غلط و خرافی در مورد کیست های تخمدان

کیست‌های تخمدان عموماً سرطانی هستند: کلمه کیست برای خیلی از افراد نشانه ای  از سرطان است در حالی ‌که این باور غلط بوده و همه کیست ‌های تخمدان خطرناک و سرطانی نیستند.

کیست‌های تخمدان دوران بارداری خطرناک بوده و نیاز به جراحی دارند: به طور معمول کیست ‌های تخمدان دوران بارداری خوش ‌خیم بوده و نیاز به جراحی و درمان جدی ندارند اما اگر کیستی بدخیم تشخیص داده شود، پیگیری و درمان آن ضروری خواهد بود.

ازدواج به خاطر رهایی از تنهایی و داشتن یک سرپرست است: این باور غلط بوده و در توصیه پزشکان برای ازدواج خانم‌ ها سلامتی زنان بیشتر مطرح است چرا که با ازدواج و بچه ‌دار شدن زنان، خطر احتمال ابتلا به بیماری ‌ها و سرطان‌ های  زنان کاهش فراوانی خواهد داشت.

ایجاد کیست تخمدان فقط در زنان بالای ۴۰ سال اتفاق می ‌افتد: این تصور اشتباه بوده و ممکن است حتی دختران پیش از دوره بلوغ دچار کیست تخمدان شوند اما به طور کلی احتمال ابتلا زنان میان ‌سال و سالمند بیشتر است.

کیست تخمدان حتما باید جراحی شود: این باور کاملا اشتباه بوده و باید به خاطر داشته باشید اگر وجود کیست همراه با درد نباشد، نیازی به جراحی نیست. به گزارش سیناپرس، معمولاً کیست ‌های تخمدانی که پیش از دوران یائسگی ایجاد می ‌شوند بدون عمل جراحی و با تجویز دارو توسط پزشک متخصص از بین خواهند رفت. اما اگر کیست بیش از حد بزرگ شده باشد برای برداشت آن عمل جراحی ضرورت پیدا می ‌کند. البته پس از جراحی باید کیست برداشته ‌شده مورد آزمایش قرار گیرد تا بدخیم یا خوش ‌خیم بودن آن تعیین ‌شود.

افزایش اندازه تخمدان به معنی وجود کیست است: اگرچه یکی از نشانه های اصلی وجود کیست های تخمدانی، افزایش اندازه این عضو بدن است ولی باید در نظر داشت فولیکول تخمک در زمان تخمک ‌گذاری گاهی حتی به اندازه ۲۵ میلی ‌متر بزرگ می ‌شوند بنابراین آن ‌ها را نباید با کیست اشتباه گرفت.  

گزارش: فاطمه کردی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا