خورشید، منشاء عجیب آب های کره زمین!

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان بین‌المللی به رهبری دانشگاه گلاسکوی بریتانیا و با مشارکت محققان مرکز علوم و فناوری فضایی کرتین (SSTC) استرالیا دریافته اند که بادهای خورشیدی که متشکل از ذرات باردار این ستاره بوده و عمدتاً از یون‌ های هیدروژن ساخته شده‌اند، باعث تشکیل آب روی سطح دانه‌ های غباری سیارک هایی شده اند که در روزهای اولیه منظومه شمسی به زمین برخورد کرده اند.

به گفته محققان فوق، زمین در مقایسه با سایر سیارات سنگی منظومه شمسی، بسیار غنی از آب بوده و اقیانوس ها بیش از 70 درصد از سطح آن را پوشانده و به همین دلیل، دانشمندان مدت ها در مورد منبع دقیق این همه آب در شگفت بوده اند.

به گزارش سیناپرس، پیشتر نظریه ای وجود داشت که به موجب آن، آب در مراحل پایانی شکل‌گیری زمین روی سیارک‌های نوع C به سیاره ما منتقل شده است. گرچه آزمایش‌های ایزوتوپی این سیارک‌ها نشان می‌ دهد که این اتفاق با میزان آب موجود در کره زمین مطابقت ندارد. به همین دلیل، محققان اعتقاد داشته اند که حداقل یک منبع ناشناخته دیگر در این خصوص وجود داشته است.

حالا به گفته آن ها، تحقیقات نشان می دهند که بادهای خورشیدی، آب را روی سطح دانه های ریز گرد و غبار سیارک هایی دیگر ایجاد کرده است و این آب که از لحاظ ایزوتوپی سبک تر بوده، احتمالاً باعث تامین بخش قابل توجهی از آب کره زمین شده است.

این نظریه جدید باد خورشیدی مبتنی بر تجزیه و تحلیل دقیق و اتم به اتم قطعات کوچک یک سیارک نزدیک به زمین از نوع S است که ایتوکاوا نام گذاری شده و نمونه‌هایی از آن توسط کاوشگر فضایی ژاپنی هایابوسا جمع‌آوری و در سال 2010 به زمین آورده شده است.به گزارش سیناپرس، بر اساس این بررسی ها، سطح دانه‌های گرد و غبار ایتوکاوا حاوی مقدار کافی آب است و اگر بزرگ‌تر شوند، به ازای هر متر مکعب از سنگ، حدود 20 لیتر آب خواهد داشت.

بر اساس این تحقیقات، همان فرآیند هوازدگی فضایی که باعث ایجاد آب در ایتوکاوا شده است، احتمالاً در سایر سیارات بدون هوا نیز رخ داده است. به این معنی که فضانوردان ممکن است بتوانند ذخایر آب تازه را مستقیماً از غبار روی سطح سیاره هایی مانند ماه، پردازش کنند.

این یافته های جالب توجه که نظریه جدیدی را در خصوص کشف آب در زمین و سایر سیارات ارائه می کنند، در نشریه معتبر Nature Astronomy منتشر شده اند.