معماری و شهرسازی کنونی ایران شرایط مطلوبی ندارد

پرفسور محمود گلابچی، چهره ماندگار معماری، مهندسی راه و ساختمان ایران در گفتگو با سیناپرس گفت: کشور ایران سابقه درخشانی و با شکوهی در معماری دارد و در طول تاریخ، آثار برجسته ای از معماری جهان در سرزمین ما شکل گرفته است. پس از اسلام نیز معماری ایران به خصوص در دوران صفویه که ثباتی در کشور فراهم شد، حاکمان توانستند در زمینه شکل گیری آثار معماری کارهای ارزشمندی را انجام دهند به طوری که امروزه ما شاهد شکوفایی معماری اسلامی در این دوران هستیم.

دارای کرسی یونسکو در معماری افزود: در گذشته های دور مثلا در دوران تیموریان شاهد آثار برجسته ای مانند مسجد گوهرشاد هستیم و پس از آن سایر آثاری در طول تاریخ سرزمین ما تحت عنوان معماری ایرانی- اسلامی شکل گرفت؛ معماری که مبتنی بر باورها و تفکرات اسلامی مان است.

بنیانگذار دانشگاه معماری و هنر پارس اظهارداشت: آثار معماری ایران از حرم رضا (ع) تا مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع ورامین، مسجد امام اصفهان و سایر آثاری که اکنون در مشهد، شیراز، یزد، تبریز، کاشان و حتی در تهران شاهد آن هستیم بخشی از ارزش ها و ثروت های فرهنگی ما محسوب می شوند.

استاد نمونه دانشگاه های کشور، پژوهشگر برجسته کشور یادآور شد: ما باید این ثروت ها و میراث با ارزش کشورمان را شناسایی کنیم و از آنها درس هایی برای امروز و آینده جهان بگیریم. مثلا چگونه در معماری ایران انسان محور قرار می گرفت و نیازها و باورهای او با توجه به اقیلم کاملا مورد دقت بود. نمونه بارز این مساله را می توان در بادگیرهای کاشان، یزد و دیگر شهرهای ایران مشاهده کنیم. پیشینیان ما از روش انرژی های پاک برای تامین نیازهای جامعه استفاده می کردند.

استاد تمام دانشگاه تهران ادامه داد: اکنون ایران به عنوان مهد این معماری باید شناخت کافی از این تکنولوژی داشته باشد. بکارگیری از درس های معماری پیشینیان مان برای امروز و آینده نه تنها برای کشور خودمان بلکه برای کشورهای جهان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

داور مسابقات ملی و بین المللی در زمینه معماری و رئیس شورای فناوری نوین ساختمانی گفت: متاسفانه امروزه معماری و شهرسازی ما در شرایط مطلوبی قرار ندارد زیرا طی دهه های گذشته تحولات مختلفی در سبک ها، الگوها و ریشه های معماری ما ایجاد شده است.

مهندس نمونه کشور بیان کرد: متاسفانه کشور ما تحت تاثیر تحولات مدرنیسم، پست مدرنیسم و هایتک و غیره، هویت، اصلات و ارزش های پایدار معماری خودش را از دست داده است. معماری ما اکنون کیفیت، هویت و آن ویژگی های مطلوبی که ما در معماری با هویت و اصالت سرزمین مان سراغ داشتیم، برخوردار نیست. این مساله باعث شده تا اکنون سیمای شهرهای ما شرایط مطلوبی نداشته باشند.

مدیر پروژه و ساخت و مشاور عالی سازمان ها و دستگاه های اجرایی متعدد کشور اظهارداشت: ما برای برون رفت از این مساله نیازمند یک نگرش جدید در معماری و شهرسازی مان داریم. نگرشی که باید ابتدا در دانشگاه ها، مراکز آموزشی مان (متولی یان تربیت معماران) آغاز شود.

گلابچی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی و نظارتی از شهرداری ها که صادر کننده پروانه ساخت و پایان کار هستند تا نظام مهندسی که فرایند کنترل و طراحی از طریق مهندسی و پروانه اشتغال را باید تحت نظر قراردهند و تا قوانینی که باید بر کیفیت بیشتر و کیفیت مناسب معماری و نظارت و کنترل تحقق آن صورت بگیرد باید همگی برای رفع این مشکل دست به دست هم بدهند.

وی در پایان به سیناپرس گفت: یعنی از شورای انقلاب فرهنگی که سیاست گذاری فرهنگی کشور را برعهده دارد تا شهرداری و سازمان نظام مهندسی که مراحل ساخت و اجرا را کنترل کرده تا دانشگاه ها که نیروهای تربیتی در این زمینه تربیت می کنند باید برای هویت و ارزش های معماری ایران تلاش هایی را آغاز کنند تا ما به سمت آن معماری با شکوه و ارزشمند کشور خودمان برگردیم و معماری ما نشانگر هویت، تاریخ و توانمندی های با شکوه سرزمین مان باشد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا