باهوش ترها در بازارهای آزاد سرمایه گذاری می کنند

به گزارش سیناپرس،اکثریت قریب به اتفاق روانشناسان اجتماعی دیدگاه سیاسی لیبرال دارند، بنابراین حداقل تا حدی می توان توضیح داد که چرا ادبیات علمی این حوزه سرشار از مطالعاتی است که دیدگاه های سیاسی محافظه کارانه را با سطوح پایین هوشی مرتبط می کند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد روانشناسان ممکن است با تعصب و دخیل کردن دیدگاه های سیاسی خود در پژوهش های علمی، موجب تغییر داده ها و واقعیت های موجود شوند. نتایج یک متاآنالیز جدید نشان دهنده وجود واقعیت های ناخوشایندی است.

دکتر الکساندر جیدینگر و اکسل ام برگر، محققان موسسه علوم اجتماعی لایب نیتس در کلن، آلمان، نتایج ۲۳  مطالعه را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند که در آن ها وجود ارتباط بین توانایی شناختی و ایدئولوژی اقتصادی، مورد بررسی قرار گرفته بود.

در نتیجه این تحقیق، جیدینگر و برگر پیوندی کوچک و از نظر آماری معنا دار بین توانایی شناختی بالاتر و محافظه کاری اقتصادی را به عنوان مخالفت با مداخله دولت در بازارها و پذیرش نابرابری اقتصادی تعریف کردند. به عبارت دیگر، پژوهش های جدید نشان داد افراد باهوش ترجیح می دهند بازارهای آزاد را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان این پژوهش در نتیجه گیری به دست آمده می نویسند: به احتمال زیاد، نتایج های کسب شده با این واقعیت که افراد باهوش تر تمایل به ثروتمندتر شدن دارند، اشتباه گرفته می شود. هوش و دیدگاه سیاسی لزوما ارتباط مستقیمی با ثروتمند شدن نداشته ولی باید در نظر داشت که توانایی شناختی عامل مهمی در پیدایش نگرش ها و تعصبات ایدئولوژیکی است و بنابراین باید در نظریه پردازی و الگو سازی محوریت بیشتری پیدا کند.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: realclearscience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا