نیاز دانش آموزان به عینک را جدی بگیرید

به گزارش سیناپرس، در باور عمومی افرادی که از عینک استفاده می کنند به عنوان انسان های باهوش شناخته شده و بسیاری از قدیمی ها، عینک را نشانه سواد می دانستند. اگر چه این باور قدیمی، ریشه علمی نداشته و هیچ ارتباطی بین عینک و هوش وجود ندارد اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده از عینک می تواند در بسیاری از کودکانی که بینایی ضعیفی دارند، کمک کند تا دروس را بهتر درک کنند. 

محققان دانشگاه جان هاپکینز در پژوهش های جدید خود دریافتند که گرفتن عینک مورد نیاز دانش آموزان باعث افزایش چشمگیر عملکرد تحصیلی آنها می شود.

طی یک کارآزمایی بالینی سه ساله، کودکانی که از طریق برنامه چشم اندازی برای بالتیمور (Vision for Baltimore) عینک جدیدی دریافت می کردند در مقایسه با دانش آموزانی که عینک نگرفته یا بعداً آن را دریافت کردند، نمره بالاتری در آزمون روخوانی و ریاضی کسب کردند. 

به گزارش سیناپرس، پس از آنکه محققان جان هاپکینز به نیاز جدی مراقبت از بینایی در دانش آموزان مدارس عمومی شهر پی بردند، برنامه چشم انداز بالتیمور در سال ۲۰۱۶ میلادی راه اندازی شد. آنها دریافتند که بیش از ۱۵ هزار دانش آموز از ۶۰ هزار دانش آموز بالتیمور از پیش دبستانی تا کلاس هشتم به عینک نیاز دارند، اما بسیاری از والدین آنها از ضعیفی چشم کودکشان اطلاعی نداشته یا امکانات لازم برای تهیه آن را در اختیار نداشتند.

مگان کالینز (Megan Collins) چشم پزشک اطفال و عضو هیئت علمی دانشکده اخلاق زیستی جان هاپکینز برمن و از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی، در یک مصاحبه خبری در دانشگاه گفت: «ما نشان دادیم که دادن عینک مورد نیاز کودکان به آنها به شدت در موفقیت تحصیلی آنها کمک می کند. موفقیت مدل برنامه چشم انداز بالتیمور و این یافته های تحقیقاتی می تواند برابری بهداشتی و آموزشی را برای دانش آموزان در سراسر کشور ارتقا دهد.»  

از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ میلادی، این تیم تحقیقاتی، عملکرد دو هزار و ۳۰۲ دانش آموز بین ۳ تا ۷ سال را مورد بررسی قرار دادند که تحت غربالگری سلامت چشم، معاینه چشم و عینک جدید از برنامه چشم انداز بالتیمور قرار گرفتند. به نظر می رسد نتایج آنها در آزمون های استاندارد روخوانی و ریاضی در فواصل یک و دو ساله نشان داده، نمرات روخوانی کودکانی که از عینک استفاده می کنند، در طول ۱۲ ماه به طور چشمگیری افزایش یافته و به طور قابل توجهی بیشتر از دانش آموزانی که دیرتر از عینک استفاده کردند، بوده است. دانش آموزان ابتدایی نیز بعد از گرفتن عینک، نمرات ریاضی بسیار بالاتری را کسب کردند.

نتایج این تحقیقات به طور دقیق تر نشان می دهد که دختران پس از دریافت عینک جدید پیشرفت های چشمگیرتری نسبت به پسران داشته اند. در این مطالعات همچنین مشخص شد دانش آموزان نیازمند آموزش ویژه و دانش آموزانی که کمترین عملکرد درسی را داشته اند، با استفاده از عینک پیشرفت چشمگیری را نشان دادند.

به طور کلی، دانش آموزان با عینک در مقایسه با همکلاسی های خود که نیازمند عینک بوده اما عینک نداشتند، افزایش آموزش معادل دو تا چهار ماه یادگیری اضافی را تجربه کردند. برای کودکان در پایین ترین سطح کلاس ها، استفاده از عینک عملکرد آنها را معادل چهار تا شش ماه آموزش اضافی بهبود بخشید.

کالینز در این رابطه می گوید: «عینک بیشترین فایده را برای بچه هایی که بیشترین نیاز را به آن داشته و در مدرسه دچار مشکل شدند، داشت.»
نکته قابل توجه این است که این مطالعه نشان می دهد، پیشرفت ها پس از اولین سال استفاده از عینک در سال دوم دوام نیاورده و کاهش پیدا کرده بود. این تیم گمان می کند که بیشتر این موارد مربوط به عدم استفاده مداوم از عینک توسط کودکان، از دست دادن عینک یا شکستن آن باشد.

محققان توصیه می کنند برای اطمینان از موفقیت کودکان، برنامه های بینایی مدرسه باید دانش آموزان را به استفاده از عینک تشویق کند و همچنین اطمینان حاصل شود که کودکان در زمان لازم نسبت به گرفتن عینک جدید اقدام کنند.

به گزارش سیناپرس، ران دانیلز، رئیس دانشگاه جان هاپکینز در این مورد می گوید: «این مطالعه که بر اساس تحقیقات دقیق انجام شده، اساسی ترین فرض ما را در راه اندازی برنامه چشم انداز بالتیمور شش سال پیش اثبات کرد و در نتیجه مشخص شد که ارائه عینک به دانش آموزان موفقیت تحصیلی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.»

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله چشم پزشکی جاما (JAMA Ophthalmology) منتشر شده و برای علاقمندان قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا