نظم همکاری در نهادهای نظارتی، اصلی ترین راهکار جذب توریست

به گزارش سیناپرس، دکتر فرشید کریمی، کارشناس و فعال گردشگری و مدیر کارگروه سیر تاریخی خدمات ویزا، کنسولی و امور مرزی در سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران در گفتگو با  خبرنگار سیناپرس درباره اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی گفت: ویژگی مهم سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری این است که به روایت سیر تاریخی در صنعت گردشگری کشورمان می پردازد. اینکه ما چه بودیم و الان به کجا رسیده ایم، خودش می تواند اطلاعات مفیدی را در برنامه ریزی ها بدهد. در واقع مخاطبان این رویداد قرار است بفهمند یکصد سال گذشته این صنعت چه سیری را دنبال کرده و چه فراز و فرودهایی داشته است.

وی با اشاره به خروجی مناسب این رویداد گفت: در سال‌های نه چندان دور نمونه چنین رویدادهایی در صنعت گردشگری زیاد بوده است؛ اما تاکنون خروجی مناسبی نداشته است. در حقیقت نتایجی نداشته است که بتواند مورد استفاده مسوولان و دولتمردان قرار بگیرد. خوشبختانه اتفاقی که به واسطه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در صنعت گردشگری افتاده است، این است که در بدنه سمپوزیوم اطلاعات خوبی از سوی کارگروه‌ها رواج داده می شود. 

کریمی گفت: از دیگر مزیت های مهم این رویداد متولی شدن افرادی است که اغلب هم در فضای آکادمیک و هم حرفه ای تخصص کافی دارند؛ در واقع هم اهالی دانشگاه و هم کارکنان باسابقه در بازار به تلفیق دیدگاه هایشان در این صنعت می پردازند.

به گفته این کارشناس، اینکه هدف میان اهالی فضای آکادمیک یک جریان با بازار کار مشترک باشد، در نهایت باعث می ‌شود که خروجی مفیدی حاصل شود. با بررسی پژوهش‌ های انجام شده این نتیجه حاصل شد که منابع مطالعاتی درباره ویزا بسیار کم است و ما دارای کمبود و فقر منابع اطلاعاتی هستیم.
وی افزود: گردآوری مفاهیم گفته شده در این سمپوزیوم در قالب کتاب از مهمترین رویکرد های این رویداد است که مخاطبان می توانند با گذشته صنعت گردشگری در قالب یک کتاب آشنا شوند و خط مشی مستندی است برای آیندگان که می توانند در قالب یک کتاب تاریخی با جنبه های گوناگون این صنعت آشنا شوند و از آن استفاده مهمی کنند.

به گفته کریمی، این مهم است که هر کارگروه موضوعاتی که مطرح می کند را در قالب اطلاعات مکتوب تدوین کند، این فرآیند ضرورت زیادی در سیر تاریخی ویزا در کشور ما دارد. در واقع ما در بخش ویزا هم نیازمند این هستیم که اطلاعات و داده های خود را گسترده کنیم، تا در یک کتاب تدوین شود. برای بررسی سیر تاریخی ویزا و گذرنامه نیاز است که اطلاعات گذشته را بررسی کنیم و این موضوع را از سال های گذشته تر مورد ارزیابی قرار دهیم. این امر می‌تواند برای تحقیقات بعدی اهمیت بسیاری داشته باشد. 

وی با اشاره به اهمیت جذب توریست در شرایط فعلی کشور گفت: پیشنهاد من برای پیشرفت بخش ویزا این است که اگر کشوری می‌خواهد در حوزه تورهای ورودی اقدامات مهمی انجام دهد علاوه بر اینکه موضوعاتی چون بازاریابی، تبلیغات و سایر موضوعات نظیر هتلداری و امکانات سفر اهمیت زیادی دارد، باید بدانیم که ما چقدر می توانیم امنیت یک گردشگر را در کشور خودمان تضمین و آن را به دنیا معرفی کنیم. از آنجایی که کشور ما دارای جاذبه های گردشگری زیادی است، ما باید بتوانیم این جاذبه ها را در یک بستر استاندارد مردم جهان معرفی کنیم تا اگر می خواهند به کشور ما سفر کنند، امنیت تضمین شده ای داشته باشند. از سوی دیگر علاوه بر بحث امنیت نحوه ورود یک گردشگر به کشور هم مهم است.

اغلب گردشگران از کشورهایی هستند که خودشان بهترین امکانات را برای سفر دارند؛ اما مهمترین دغدغه این است که گردشگران بتوانند به راحتی ویزا دریافت کنند.گفتنی است، تا کنون اقدامات خوبی در کشور درمورد ویزا شکل گرفته است که یک مورد آن ارائه ویزای فرودگاهی و دیگری آنلاین شدن ویزاها است؛ در سال های اخیر اقدامات خوبی در حوزه تورهای ورودی انجام شد و تا حدی شرایط رو به بهبودی تجربه کردیم که با شیوع کرونا شرایط نامساعدی را تجربه می کنیم. 

کریمی گفت: باید تبلیغات بیشتری از این فرآیند در رسانه ‌ها شود؛ چراکه باید اطلاعات گسترده تری در اختیار کشورهای دیگر در باب ورود راحت به ایران قرار داده شود. گفتنی است خللی در ورود اغلب گردشگران از سراسر جهان به جز برخی کشورهایی که به لحاظ سیاسی موانع متعددی در ارتباط با آن ها داریم، وجود ندارد.

وی هماهنگی نهادهای نظارتی را در جذب گردشگر مهم دانست و گفت: اگر جذب گردشگر هدف کشوری است، باید ارگان ها و نهادها نظیر نهادهای نظارتی امنیتی و سیاسی در ارتباط با یکدیگر تعامل خوبی داشته باشند، تا بتوانیم گردشگر را با هدف اقتصادی وارد کشور کنیم. برای مثال علت موفقیت کشور ترکیه در جذب توریسم به ساختار نظام این کشور بر می گردد که توانسته‌ است هماهنگی و همکاری با وزارتخانه های مختلف را در راستای جذب گردشگر به خوبی برقرار کند این کشور توانسته با راحتتر کردن شرایط ویزا تعامل خوبی با دیگر کشورها برقرار کند. 

به گفته این کارشناس، ترکیه به اهمیت جاذبه توریستی رسیده است و می‌داند که باید بتواند شرایط توریست را در کشورش بهبود دهد اگر ما می خواهیم توریست را وارد کشور کنیم باید شرایط را برای صدور ویزا راحت تر کنیم.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی فعال و حرفه ای در فضای شغلی گردشگری در بعد از دورا کرونا گفت: بحران اصلی در بعد از دوران کرونا کمبود نیروی انسانی است، چرا که با شیوع کرونا بسیاری از جنبه های گوناگون صنعت گردشگری نظیر هتلداری و مسافرخانه ها با تعدیل نیرو مواجه شدند که افراد پس از این جریانات تصمیم گرفتند شاخه شغلی خود را تغییر دهند و بعد از کرونا ما با مشکلات انبوهی در باب نیروی انسانی کارآزموده مواجه خواهیم شد.

کریمی صنعت گردشگری را صنعتی شکننده دانست و یادآور شد؛ صنعت گردشگری صنعت ظریفی است و با کوچکترین اتفاقات در حوزه بین‌الملل می ‌تواند آسیب ببیند. با وجود آنکه طی سال های متمادی تلاش ها و انرژی های زیادی برای این صنعت صرف کرده ایم، بسیاری از کاربران و کارآزمودگان در صنعت گردشگری به مشاغل دیگری منتقل شدند. 

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا