بودجه یک میلیارد دلاری ناسا برای کشف ناهید

به گزارش سیناپرس، هفته گذشته مقامات سازمان فضایی ناسا خبر از برنامه ریزی برای اکتشاف ونوس دادند و به تازگی این سازمان جزئیات دقیقی از زمان بندی و بودجه این دو ماموریت که در گزارش های اولیه فقط نام ان ها عنوان شده بود، ارائه داد.

در همین رابطه تام واگنر ، دانشمند ارشد برنامه کشف سیاره ای ناسا ، روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: نتایج ترکیبی این ماموریت ها به ما در مورد این سیاره ، شرایط جوی و ابرهای آسمان آن و همچنین آتشفشان های سطحی و البته  ساختار زمین شناسی و هسته اصلی آن اطلاعات ارزشمندی ارائه خواهد کرد.
وی در مورد ماموریت های پیش روی ناسا با هدف مطالعه ونوس گفت: این مطالعات به گونه ای برنامه ریزی شده اند که به نظر می رسد ما دوباره این سیاره را کشف کرده ایم.

گفتنی است آخرین فضاپیمایی که ناسا برای بررسی دقیق ونوس فرستاده بود، مدارگرد ماژلان نام داشت که در سال ۱۹۸۹ میلادی پرتاب شده بود.
سوزان اسمرکار از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در این رابطه گفت: اگر خطای سان آندریاس در ونوس وجود داشت ، شما هیچ تصوری از داده های ماژلان نخواهید داشت. در حال حاضر ما از این سیاره فقط  یک نقشه توپوگرافی بسیار خام داریم.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر باید توجه داشت که فناوری از دهه هشتاد میلادی تا امروز  بسیار پیشرفت کرده است و این مأموریت های جدید به ونوس می توانند جزئیات دقیق تری را به دانشمندان ارائه دهند. طی چند دهه گذشته که هیچ ماموریتی به مقصد ونوس انجام نشده، سوالات بی پاسخ متعددی باقی مانده که علم در جستجوی پاسخ دادن به آن ها است.این ماموریت ها از زوایای متعددی دارای اهمیت است زیرا معمولا از ونوس به عنوان دوقلوی زمین یاد می شود چون این سیاره دارای اندازه ، جرم و ترکیب مشابه با سیاره ما است.

به گزارش سیناپرس، با این حال ، جو و سطح ونوس به طور چشمگیری با زمین متفاوت است  و دانشمندان دلیل این موضوع را نمی دانند.  اولین ماموریت برنامه ریزی شده برای مطالعه ونوس توسط ناسا، با عنوان وریتاس  (VERITAS)  نام گذاری شده که مخفف عبارت (Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography, and Spectroscopy) است و در این ماموریت همانند ماژلان ، فضاپیما به دور زهره می چرخد و اطلاعات و اندازه گیری هایی را جمع آوری می کند که محققان برای ایجاد نقشه توپوگرافی از این سیاره استفاده می کنند. با این حال ، اندازه گیری های پیش بینی شده در این ماموریت، حدود یک صد برابر بهتر از نمونه های قبلی خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، ماموریت دیگر، با عنوان داوینچی (DAVINCI) شناخته می شود که مخفف (Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gazes، Chemistry، and Imaging Plus) است

این کاوشگر نیز  اطلاعات مربوط به جو سیاره ونوس را  جمع آوری می کند. بودجه پیش بینی شده برای هر یک از این دو ماموریت، حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعلام شده و بر اساس جدول برنامه ریزی تدوین شده، وریتاس در سال ۲۰۲۸ و داوینچی در سال ۲۰۲۹ به ونوس فرستاده خواهند شد.

مترجم: ناصر پورقدیمی