ناهید هدف بعدی فضایی روسیه

در شرایطی که سازمان فضایی ناسا تمرکز اصلی خود را روی برنامه های اکتشاف ماه و مریخ گذاشته است،  دانشمندان آژانس فضایی روسیه در حال بررسی انجام چند مأموریت احتمالی به ونوس هستند.

در همین رابطه لئو زلنی (Lev Zeleny) مدیر علمی انستیتوی تحقیقات فضایی روسیه، در یازدهمین نشست سمپوزیوم منظومه شمسی در مسکو اعلام کرد که دانشمندان روسی ممکن است چندین مأموریت مجزا برای کاوش در ناهید انجام دهند.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده توسط آژانس فضایی روسیه، پروژه اعزام فضاپیما به ناهید یا همان ونوس، تحت قالب برنامه موسوم به  Venera-D خواهد بود كه برای پیش از سال ۲۰۳۰ میلادی برنامه ریزی شده است.

وی در توضیح این برنامه گفت: در ابتدا  تمرکز ما صرفاً روی طرح  Venera-D بود اما در حال حاضر آژانس فضایی روسیه توصیه می کند که مأموریت های بیشتری انجام شود.  با در نظر گرفتن اهمیت ونوس برای علم ، ممکن است در آینده ای نزدیک چندین مأموریت به ونوس داشته باشیم. ما هم اکنون در حال بحث در مورد جنبه های مختلف این مأموریت هستیم. ممکن است مشکلات و موارد پیش بینی نشده ای در این مسیر وجود داشته باشد.

گفتنی است برنامه جدید اکتشاف ناهید در اواسط ماه می از سوی سازمان فضایی روسیه اعلام شد که شامل اعزام حداقل سه فضاپیمای تحقیقاتی به این سیاره است. به گفته مقامات ارشد این سازمان، نخستین برنامه اعزام فضاپیما در قالب برنامه Venera-D خواهد بود که برای اواخر دهه فعلی میلادی یعنی پیش از سال ۲۰۳۰ میلادی برنامه ریزی شده است. این پروژه بخشی از برنامه فضایی دولت روسیه برای کشف منظومه شمسی خواهد بود.

'گفتنی است که برنامه جامع قبلی مطالعه ونوس در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی اجرا شده بود. گفته می شود موسسه تحقیقات فضایی روسیه مطالعات و عملیات اجرایی طراحی اولیه ایستگاه فرود Venera-D را در سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز خواهد کرد.

پیش از این دیمیتری روگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس آژانس فضایی روسیه گفته بود که این کشور قصد دارد علاوه بر مأموریت مشترک برنامه ریزی شده فعالیت های فضایی با ایالات متحده آمریکا، به طور خاص و مجزا به بررسی و اکتشاف ناهید بپردازد.

البته روسیه قبلاً اعلام کرده بود که در صورت لزوم از همکاری با ایالات متحده آمریکا در پروژه  Venera-D  امتناع نخواهد کرد اما هیچ تمایلی به همکاری بین المللی و حضور گسترده سایر کشورها در این پروژه ندارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا