غده ای که در بارداری و جلوگیری از سقط جنین موثر است

غده تیموس، عضوی مرکزی از سیستم ایمنی بدن است که سلول های ایمنی تخصصی به نام لنفوسیت های T در آن به بلوغ می رسند. این سلول ها که معمولاً به آن ها سلول های T گفته می شود، سپس برای کمک به مبارزه با عوامل بیماری زا و سرطان به داخل جریان خون و بافت ها مهاجرت می کنند.
به گزارش سیناپرس، در این میان، یک زیرمجموعه مهم از سلول های T که به «سلول T تنظیم کننده» یا به اختصار Treg معروف هستند، نیز در غده تیموس تولید می شوند که عملکرد اصلی آن ها کمک به تنظیم سایر سلول های ایمنی بدن بوده و از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در رابطه با این سلول ها، یک تحقیق مهم توسط محققان انستیتوی کارولینسکای سوئد، انستیتوی بیوتکنولوژی مولکولی آکادمی علوم اتریش در وین و دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا انجام شده است و در آن مشخص شده که سلول های Treg در دوران بارداری، نقش بسیار مهمی را در موفقیت این مرحله از زندگی مادر و جنین بازی می کنند.
در این مطالعه، محققان دریافته اند که در دوران بارداری، هورمون های جنسی زنانه به شکلی باعث می شوند که غده تیموس، Treg هایی مخصوص مقابله با تغییرات فیزیولوژیکی مربوط به دوران بارداری را تولید کند. به گزارش سیناپرس؛ طبق یافته های این تحقیق، مولکولی به نام RANK که یک گیرنده بیان شده در قشر غده تیموس است، نقش اصلی را در این مکانیسم بازی می کند.
به همین دلیل، برای درک بهتر موضوع، پژوهشگران با استفاده از موش ها به عنوان جانوران مدل، ابتدا مولکول فوق را از غده تیموس حذف کردند و سپس نتایج را مورد بررسی قرار دادند.
به گفته آن ها، ما می دانستیم که RANK در تیموس بیان می شود، اما نقش آن در بارداری ناشناخته بود. پس از آزمایش ما متوجه شدیم که عدم وجود RANK مانع تولید سلول های Treg تیموس در دوران بارداری می شود و این موضوع خطر سقط جنین را به دنبال دارد.

علاوه بر این، سایر نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در بارداری های طبیعی، سلول های Treg تولید شده به بافت چربی مادر مهاجرت کرده و از این طریق، ضمن جلوگیری از التهاب، به کنترل سطح گلوکز خون مادر کمک می کنند. بر این اساس مشاهده شد موش های بارداری که فاقد مولکول RANK بودند، علائم دیابت بارداری را نشان دادند.

همچنین در این مطالعه اثبات شد که کمبود سلول های Treg در دوران بارداری، منجر به اثرات نسلی طولانی مدت روی فرزندان می شود و باعث شود که آن ها در تمام طول زندگی مستعد ابتلا به دیابت و اضافه وزن باشند.

این یافته های جالب توجه که بر اهمیت غده تیموس در حفظ تمامیت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری تاکید دارند، روز قبل در نشریه معتبر Nature منتشر شده اند.