دانشگاه علم و فرهنگ، خوشنام در میان رتبه اولی ها

به گزارش سیناپرس، آیین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران دانشگاه علم و فرهنگ با حضور دکتر سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر سید مهدی سجادی فر، معاون پژوهشی ؛ دکتر محمد حسین ایمانی خشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و جمعی از دانشگاهیان و پژوهشگران برتر دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

هاشمی در ابتدای این نشست با اشاره به موفقیت های اعضای هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ در مجامع علمی بین المللی گفت: ابتدا روز و هفته پژوهش را به تمامی اهالی علم به ویژه پژوهشگران تبریک می گویم. در هفته ای که گذشت اخبار امیدوارکننده ای درباره موفقیت پژوهشگران منسوب به دانشگاه علم و فرهنگ منتشر شد که لازم می دانم در این جلسه بازگو کنم.

وی گفت: دو پژوهشگر برجسته کشور در جهاد دانشگاهی که خوشبختانه جزو هیات علمی وابسته دانشگاه علم و فرهنگ هم هستند مانند دکتر بهاروند و دکترمنتظری جزو یک درصد پژوهشگران پر استناد در دنیا شدند؛ همچنین پروفسور مقومی که وی نیز عضو هیات علمی وابسته این دانشگاه است، طبق لیستی که دانشگاه استنفورد از دانشمندان برتر جهان ارائه کرده بود، جزو بیست دانشمند برتر جهان در قرن حاضر شناخته شد.  

هاشمی در ادامه با اشاره به برخی نقدهای وارده در باب رتبه بندی دانشگاه ها گفت: خوشبختانه ما توانستیم در رتبه بندی دانشگاه های کشور رتبه یک نوآوری و رتبه ده ارزیابی جامع شاخص را به دست بیاوریم که به طور قطع نتیجه تلاش و همت اعضای هیات علمی و دیگر پژوهشگران در این عرصه بوده است. اما می خواهم گله ای را در باب برخی انتقادهای وارده مطرح کنم. برخی افراد که اتفاقا خودشان  هم عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ هستند، ضمن ارائه نقد های غیرعادلانه پرسش هایی را مطرح کرده بودند مبنی بر اینکه  این رتبه بندی ها چهمشخصه هایی داشته است؟ و به گونه ای نسبت به این رتبه بندی بی اعتقاد بودند. لازم می دانم بگویم، این افراد اغلب خودشان هیچ کاری در راستای ارتقای فضای پژوهشی انجام ندادند و اگر ایرادی هست اتفاقا باید ازآنها گرفته شود.

وی گفت: خوشنامی دانشگاه علم و فرهگ را باید بیش از پیش حفظ کرد و توسعه داد. به اعتقاد من برای رسیدن به پیشرفت های بیشتر باید پژوهش ها در راستای حل مسائل داخل دانشگاه و مشکلاتی که امروز به شدت با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم، باشد. بنابراین باید توجه بیشتری به پژوهش های درون زا داشته باشیم.  

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به مهم ترین برنامه ها در راستای ارتقای علمی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: ایجاد مرکز دانشگاه پژوهی یکی از اقداماتی است که اعضای هیات علمی باید به آن توجه ویژه تری نشان دهند.  همچنین نگاه ویژه به پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از دیگر اقداماتی است که می تواند در راستای ایجاد انگیزه به دانشجویان برای راه اندازی کسب و کارها مهم باشد.

نخستین گام رسیدن به فضای پژوهشی استاندارد آموزش استاندارد است

در ادامه این مراسم سجادی فر گفت: خوشبختانه امسال به مناسبت هفته پژوهش توانستیم فعالیت‌هایی چون کارگاه های آموزشی علمی و وبینار های مختلفی را از سوی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار کنیم که تا حدی بازخوردهای مطلوبی هم به دنبال داشت.

وی با اشاره به روند استاندارد فرآیند پژوهش گفت: شاید بتوان روند استاندارد پژوهش را با کاشت یک محصول کشاورزی چون گندم برای درک بهتر مقایسه کرد. در کاشت گندم نیاز به زمین، آب، کود، و مواد تقویت کننده خاک داریم. بر همین اساس می‌توانیم در فرآیند پژوهش هم چنین تعبیر کنیم که پژوهشگری که آموزش دیده است و آنچه که در طول تحصیل فرا گرفته، جزو ابتدایی ترین مواردی است که می تواند با آن ایده پردازی کند. در این رابطه دغدغه مانند یک بذر است که در دل یک جریان علمی کاشته می‌شود و ماحصل آن نتایجی است که باید به کار گرفته شود.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ افزود: همانگونه که در فرآیند کاشت نیاز به زمان داریم در فرایند پژوهش هم نیازمند زمان هستیم و اگر پژوهشگر بخواهد زودتر از آن زمان مطلوب تحقیقاتش را به انتها برساند نتیجه ‌اش می ‌شود بسیاری از پژوهش‌هایی که امروزه هیچ مشکلی را حل نکرده آمد.

وی ادامه داد: یک پژوهشگر باید در طول پژوهش مراقب فرآیندهای تحقیقاتی خود باشد تا مبادا در دام تقلب بیفتد. یک کشاورز برای ارائه محصولش می داند چگونه باید آن را بسته بندی کند، در این رابطه پژوهشگر هم باید بداند که جامعه هدف و یا جامعه مخاطبش چه افرادی هستند و آن را از چه طریقی می ‌خواهد ارائه دهد؛ برای مثال مجلات و سمینار های گوناگون می توانند یکی از روش هایی باشد که پژوهشگر برای انتقال موضوعات علمی خود انتخاب می کند.

سجادی فر ضمن با اشاره به گام های اساسی برای داشتن فرآیند پژوهشی استاندارد در دانشگاه علم و فرهنگ گفت: نخستین گام رسیدن به فضای پژوهشی استاندارد آموزش استاندارد است. استفاده از شبکه های موجود برای ارتقای زیرساخت‌ها دومین گام و ارتقای انگیزه در منابع انسانی مهمترین و سومین گام مهم در رسیدن به فضای پژوهشی استاندارد است. همچنین حمایت های مادی و معنوی از پژوهشگران هم جزو مواردی است که باید نسبت به آن نگرش جدی تری را به خرج داد.

در ادامه این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه علم و فرهنگ تجلیل به عمل آمد؛

دکتر علی نیکخو و دکتر علی سعدالله از دانشکده فنی مهندسی ، دکتر آرش صبوری از دانشکده علوم انسانی.

همچنین از دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو به عنوان نخستین فردی که از میان اعضای هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ به درجه استاد تمامی رسید تقدیر به عمل آمد.

علاوه بر اسامی ذکر شده دکتر محسن کچویی از دانشگاه علوم انسانی و دکتر علی اصغر میرزایی مهر از دانشگاه هنر و معماری به عنوان پژوهشگران منتخب از میان اعضای هیات علمی تمام وقت که دارای بیشترین امتیاز پژوهشی بودند، انتخاب شدند.

همچنین برترین رساله دانشجویی که دارای مولفه های چون نوآوری و مساله محور بودن و دستاوردهای پژوهشی بودند، انتخاب شد.

حسین کارگر از دانشکده فنی و مهندسی و عادله طائی از دانشکده علوم پایه و فناوری های نوین زیستی دو پژوهشگری بودند که رساله هایشان به عنوان دو پژوهش برتر دانشگاه علم و فرهنگ در سال جاری شناخته شدند.

گفتنی است، در بخش برترین پایان نامه های کارشناسی ارشد فرانک الیاسی در رشته گردشگری به راهنمایی دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، امیر رضا نظام دوست در دانشکده هنر و معماری به راهنمایی دکتر علی یاران، درسا نوری در دانشکده فنی مهندسی به راهنمای عزیزالله جعفری، زهرا سیلابخوری در دانشکده علوم انسانی به راهنمایی دکتر محسن کچویی و سیمین یاری در دانشکده علوم پایه و فناوری‌ های نوین زیستی به راهنمایی دکتر مریم شاه حسینی به عنوان برترین پایان نامه های کارشناسی ارشد سال جاری در دانشگاه علم و فرهنگ شناخته شدند.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا