وضعیت منابع و ذخایر آب استان تهران همچنان نگران کننده است

سیناپرس: بایستی با انجام برنامه ریزی های خاص از ایجاد مهاجرت جدید و شکل گیری حاشیه نشینی در جوار این شهرها جلوگیری شود. مهندس علیرضا نوذری پور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به وضعیت منابع و ذخایر آب استان تهران، گفت: نگرانی ها در مورد وضعیت منابع آب استان تهران کماکان وجود دارد چون اتفاق خاصی رخ نداده است. هنوز مخازن سدهای ما خالی است و بارندگی ها هم حجم محسوسی به ذخایر آب سدها اضافه نکرده است. ما به ماه های آینده چشم دوختیم و همچنان نگران ماه های دی و بهمن هستیم. البته اگر مردم همکاری کنند انشاالله مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

نوذری پور افزود: در حال حاضر 4 سد کرج و طالقان و لار و لتیان روی هم رفته حدود 175 میلیون مترمکعب به صورت مفید آب دارند و با توجه به پشت سر گذاشتن 2 سال خشکسالی حاد که ذخایر سدها را به شدت کاهش داده، بارندگی های اخیر تاثیر چندانی نداشتند. تنها راهی که باقی می ماند کاهش مصرف و همکاری مردم است.

 

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در پاسخ به این پرسش که آیا در این مدت همکاری مردم مطلوب بوده است؟ خاطرنشان کرد: آنچه که مورد انتظار بوده اتفاق نیفتاده است ولی خب مردم هم تلاششان را می کنند. در این مدت شرکت آب و فاضلاب اطلاع رسانی لازم را از طریق رسانه های مختلف انجام داده است و چندین همایش و جشنواره هم در این زمینه توسط همکاران ما برگزار شده است. بایستی یک کار بلندمدت در بحث مدیریت مصرف انجام شود. الان سرانه مصرف آب مطابق با وضعیت منابع کشور نیست، مخصوصا در کلانشهرها که مهاجرت زیاد است. اگر ما نتوانیم سرانه مصرف آب را به زیر 150 لیتر در شبانه روز برسانیم، در سال های آینده مشکل کم آبی را همچنان حس خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: سرانه آب تجدیدپذیر در کلانشهرها به شدت افت کرده، مهاجرت افزایش یافته و منابع آب هم محدودیت دارد. به همین دلیل باید سرانه مصرف آب کنترل شود که نیاز به فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف دارد. سرمایه گذاری بسیار ناچیز مردم در شیرآلات ساختمانی و استفاده از شیرآلات کاهنده مصرف در این ارتباط بسیار موثر است. انشالله اگر قیمت آب اصلاح شود و در تعرفه ها قیمت واقعی منظور شود، این نگرانی که منابع آب به دلیل ارزشگذاری پایین در حال از دست رفتن است، برطرف می شود.

نوذری پور تصریح کرد: ما در شرکت آب و فاضلاب مسوول توزیع آب هستیم و حالا می شود گفت تامین و تولید آب به ما ارتباط ندارد اما داریم تلاش خودمان را می کنیم. آنچه که مهم است  این است که برنامه ریزان جمعیتی و شهری باید توجه داشته باشند که کلانشهرهایی مثل تهران و شیراز و مشهد و اصفهان و تبریز دیگر ظرفیتی برای افزایش جمعیت حداقل از نظر بخش آب ندارند و بایستی با انجام برنامه ریزی های خاص از ایجاد مهاجرت جدید و شکل گیری حاشیه نشینی در جوار این شهرها جلوگیری شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات تنبیهی تازه ای برای مشترکان پرمصرف در نظر گرفته اید؟ گفت: برای آن مواردی که در گذشته اعلام کرده بودیم، اقدامات مقطعی صورت گرفت ولی یک درخواستی به هیات دولت ارایه کردیم و دولت نیز دارد یک طرحی را در مجلس آماده می کند برای کنترل مصرف مشترکان پرمصرف، ابلاغ جرایم و اجازه به ایجاد محدودیت برای این مشترکان که انشاالله چنانچه ابلاغ شود خبرش را منتشر خواهیم کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا