روز عمر خیام

  • روز عمر خیام

28 ارديبهشت در جمهوري اسلامي ايران به عنوان روز بزرگداشت دانشمند شهير ايراني، حكيم عمر خيام نيشابوري نام‏گذاري شده است. ابوالفتح عمر بن ابراهيم خيام نيشابوری، فيلسوف، رياضي‏دان، منجم، پزشك، شاعر و نويسنده بزرگ ايران، در اواخر قرن پنجم و اوايل قرن ششم هجری زندگی می زیست.

ولادتش در حدود سال‏ هایي 417 تا 440 قمري در نيشابور اتفاق افتاد. خيام از شخصيت‏ های تاريخی است كه در باب او داستان‏ های مجعول بسياری ساخته ‏اند و همين افسانه سازی سبب شده است كه در باب احوال و اقوال او اتفاق نظری بين پژوهندگان وی نباشد. شهرت خيام در دوران زندگی او بيشتر در حكمت، طب، نجوم و رياضيات بود، ليكن امروز او را در جهان بيشتر به سبب رباعيات فلسفی لطيفش مي‏ شناسند.

  • تأسیس اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU)

اتحادیه بین‌المللی مخابرات یا آی تی یو (ITU) یک سازمان بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد است. این اتحادیه دومین اتحادیه قدیمی پس از کمیسیون راین است. این اتحادیه وظیفه قانون‌گذاری و مدیریت فضای فرکانسی، تدوین استانداردهای تبادل داده و اطلاعات و همچنین کمک به رشد و توسعه ارتباطات در سراسر جهان را بر عهده دارد. مقر این سازمان در ژنو سوئیس است. این اتحادیه 17مه 1865 تاسیس شد.

  • تولد اد هاسل

اد هاسل متولد 17مه 1897 است. وی شیمیدان نروژی و برنده جایزه نوبل شیمی 1969 برای توسعه مفهوم صورت بندی و کاربردهای آن در شیمی شد.

  • درگذشت جرالد موریس ادلمان

جرالد موزیس المان ایمونولوژیست و بیولوژیست آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی – پزشکی 1972 برای تحقیقات سیستم ایمنی بود. وی در 17مه 2014 درگذشت.

  • تولد ادوارد جنر

ادوارد جنر، پزشك معروف انگليسي در 17 مه 1749 در انگلستان به دنيا آمد.وی موفق شد تا در 14 مه 1796 واكسن ضد آبله را كشف كند. او معتقد بود كه تزريق مايه آبله، سبب ايجاد آبله خفيف در انسان مي‏ شود و همين موضوع موجب مصونيت بدن در مقابل اين بيماری خواهد شد. پس از آزمايش موفقيت ‏آميز واكسن آبله، جنر فوراً اين كشف را طی رساله ‏ای نوشت و به دانشمندان ارائه نمود.

در اين هنگام، برخی دانشمندان او را شعبده باز قلمداد كردند و با عنوان كردن اين‏كه جنگ با تقدير و طبيعت، برخلاف موازين دينی است، مبارزات جنر عليه بيماری آبله را تقبيح كردند. اما جنر دست از كار نكشيد و به آرامي نظريات و كشفيات خود را به اثبات رساند. كم كم جنر شهرت يافت و هزاران نفر را با موفقيت واكسينه كرد. از آن پس آبله كوبي در نقاط ديگر دنيا نيز رواج يافت و بسياری از مردم، از خطر مرگبار آبله رهايی يافتند. وی سال‏ های پايانی عمر را در زادگاهش گذراند و سرانجام در 30 نوامبر 1822 در 73 سالگی در گذشت.

  • درگذشت محمد قهرمان

محمد قهرمان از اساتید برجسته شعر و ادبیات فارسی 28 اردیبهشت ماه در مشهد مقدس دار فانی را وداع گفت. مجموعه‌ شعر اول محقق و شاعر برجسته خراسان "حاصل عمر" و دومی "روی جاده ابریشم شعر" نام دارد. همچنین اشعار محلی قهرمان با عنوان "خدای خدای خودم" به چاپ رسیده است. دیوان صائب تبریزی (در شش مجلد)، دیوان کلیم همدانی، دیوان ناظم هروی، دیوان حاجی محمدجان قدسی مشهدی، دیوان دانش مشهدی، دیوان میلی مشهدی، منتخبی از غزلیات طغرای مشهدی، برگزیده‌ای از اشعار سخن سرایان سبک هندی به نام صیادان معنی، مجموعه رنگین گل(منتخب مختصری از اشعار صائب)، خلوت خیال (مجموعه‌ای شش هزار بیتی از اشعار برگزیده صائب)، مدایح رضوی و چند شعر دیکر به لهجه مشهدی از شادروان یوسف ازغدی، نغمه‌های قدسی (مجموعه اشعار شادروان غلامرضا قدسی)، گلشن کمال(مجموعه ی اشعار شاعر جاودان یاد احمد کمالپور)، تجلی امام علی(ع) در شعر طغرای مشهدی، دیوان محمد قلی سلیم تهرانی، دیوان صیدی تهرانی، برگزیده‌ای از اشعار صائب و سایر گویندگان سبک هندی (به سفارش سمت برای تدریس در دانشگاه) از جمله تصحیحات این استاد برجسته بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا