دانشمندان موفق به کشف گونه‌ی جدیدی از سلول های مغز انسان شدند

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، دانشمندان علوم اعصاب راه‌ حل جدیدی برای دسته‌بندی نورون‌ها در مقیاس مولکولی پیدا کرده‌اند؛ این راه‌ حل جدید به دانشمندان کمک می‌کند که فهرستی از بخش‌های مختلف مغز تهیه‌ کنند و رابط‌هایی برای بهبود عملکرد مغز توسعه بدهند. نقشه‌برداری دقیق از عملکرد مغز می‌تواند قدمی امیدوارکننده برای درک عملکرد انسان‌ در سطوح پایه باشد؛ همچنین تشخیص عملکرد مغز در سطح مولکولی می‌تواند به ما برای پیدا کردن راه‌های مبارزه با بیماری‌های عصبی و حتی افزایش هوش انسانی کمک کند.

در حال حاضر، گروهی از مخترعان در حال توسعه‌ی تکنیکی هستند که با ترکیب شدن با مغز انسان، به افزایش عملکرد آن کمک می‌کند؛ با این حال، قبل از استفاده‌ی گسترده از چنین فناوری‌هایی، نیاز به درک کامل عملکرد مغز انسان داریم؛ و ما تنها قدم کوچکی برای دستیابی به آن طی کرده‌ایم.

گروهی از محققان انستیتو سالک و دانشگاه سَن دیِگو کالیفرنیا، به کشف مهمی دست‌ یافته‌اند که ما را در جهت درک کامل عملکرد مغز انسان، راهنمایی می‌کند. از طریق پردازش‌های جدید انجام‌شده، این دانشمندان موفق به کشف نوع جدیدی از سلول‌های مغزی شدند. جوزف اِکِر، پروفسور و مدیر آزمایشگاه آنالیز ژنومیک و محقق انستیتوی پزشکی هاروارد هیوز، می‌گوید: چند دهه‌ی پیش، نورون‌ها را به خاطر شکل ظاهری آن‌ها شناسایی کردند. اکنون ما با رویکرد مولکولی نگاهی به مشخصات متیلاسیون بین سلول‌ها انداختیم و این بررسی باعث تشخیص سلول‌های کارآمد از سایر سلول‌ها شد.

با مرتب‌سازی ساختمان مولکولی نورون‌ها و تقسیم‌بندی آن‌ها به گروه‌های کوچک‌تر، می‌توان به درک بهتری از عملکرد این گروه‌ها دست‌ یافت. اِکِر اضافه می‌کند: از نظر ما تقسیم کردن مغز انسان به سلول‌های منفرد از طریق مرتب‌سازی بر اساس متیلوم‌ آن‌ها، ایده‌ی بسیار مؤثری است؛ زیرا باعث شناسایی تعداد زیاد گونه‌های سلولی جدید و کلید‌های ژنتیکی آن‌ها می‌شود. این کلیدهای ژنتیکی باعث متمایز شدن هر نورون از سایر نورون‌ها هستند.

این تحقیق به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا بتوانند لیست کاملی از هر نورون و عملکرد آن تهیه کنند. از نظر چونگ‌یان لوو، همکار پژوهشی سالک، تهیه‌ی چنین فهرستی باعث ایجاد افق‌های جدیدی می‌شود. او می‌گوید: صدها یا هزاران گونه سلول مغزی وجود دارد که عملکرد و رفتار متفاوتی نسبت به دیگر سلول‌ها دارند و شناخت تمام این گونه‌ها و آشنایی با عملکردهای مغزی آن‌ها، بسیار مهم است.

همان‌طور که اشاره شد، این یافته‌ها می‌توانند تأثیر عمیقی بر مطالعه و درمان اختلالات عصبی داشته باشد. اقدام بعدی اِکِر بررسی مولکولی تفاوت‌های مغزی افراد سالم و بیمار است. او می‌گوید: اگر تنها در ۱ درصد از سلول‌ها نقصی وجود داشته باشد، با استفاده از روش بررسی مولکولی می‌توان به آن پی برد. تا به حال ما هیچ شانسی برای شناسایی نقص در این درصد کم از سلول‌ها نداشتیم.

محققان در آینده خواهند توانست دقیقاً گونه‌ی سلولی مؤثر در بیماری‌های خاص را مشخص کنند و با این اطلاعات، دانشمندان می‌توانند در تحقیقات بعدی خود بر درمان این بیماری‌ها تمرکز کنند. اِکِر می‌گوید: می‌توانیم با کمک این اطلاعات، برای مطالعه جمعیت سلول‌های خاصی که از وجود آن‌ها آگاه هستیم، ابزارهای جدیدی توسعه بدهیم.

درک عملکرد مغز در مقیاس مولکولی مطمئنا در آینده علاوه بر آماده کردن ما برای ادغام بیونیکی فناوری‌های جدید با مغز، موجب ایجاد طیف گسترده‌ای از امکانات برای درمان بیماری‌ها می‌شود.