مدل‌سازی پارامترهای کیفی آب رودخانه جاجرود در واحد علوم و تحقیقات

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، علیرضا پارسا، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست– منابع آب و مجری طرح عنوان آن را «بررسی پارامترهای اکسیژن خواهی بیوشیمیایی (BOD)، اکسیژن محلول (DO)، نیتریت و نیترات رودخانه جاجرود و مدل‌سازی این پارامترها به کمک رگرسیون (Regression) و شبکه‌های عصبی مصنوعی (Artificial Neural Network)» دانست و گفت: این تحقیقات در قالب پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد و به راهنمایی دکتر سید احمد میرباقری و مشاوره دکتر سیده هدی رحمتی اجرایی شد.

پارسا با اشاره به جزئیات این تحقیقات، خاطرنشان کرد: شبکه‌های عصبی مصنوعی نوعی مدل‌سازی ساده‌انگارانه از سیستم‌های عصبی واقعی است که کاربرد فراوانی در حل مسائل مختلف در علوم را دارند.

وی اضافه کرد: حوزه کاربرد این شبکه‌ها آن چنان گسترده است که از کاربردهای طبقه‌بندی تا کاربردهایی نظیر درون‌یابی، تخمین و آشکارسازی را شامل می‌شود.

این محقق ادامه داد: بر این اساس این نوع مدل برای مدل‌سازی پارامترهای کیفی رودخانه جاجرود که آب شرب بیش از 30 درصد مردم شهر تهران را تامین می‌کند، جهت بهبود کیفیت آب این رودخانه مورد استفاده قرار گرفت تا نتایج آن خدمتی کوچک به سلامت مردم پایتخت ایران بزرگ باشد.

پارسا، در خصوص فرایند این پژوهش توضیح داد: در ابتدا اجرای یکسری اقدامات اولیه از جمله تعیین یک بازه زمانی نمونه‌برداری کیفی از آب رودخانه و همچنین تعیین طول مشخصی از رودخانه برای نمونه‌برداری و مطالعه ضروری بود که این اطلاعات و داده‌ها در چهار فصل از سال جهت مدل‌سازی  چهار پارامتر مورد اشاره گردآوری شد.

وی افزود: نتایج مدل‌سازی مورد تایید اساتید راهنما و مشاور در قالب یک فیلم مستند در دانشکده محیط زیست واحد علوم و تحقیقات با حضور دکتر فرامرز معطر به عنوان داور این پایان‌نامه دفاع شد.

دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات ابراز امیدواری کرد که پیشبرد این بخش از مطالعات در سطح کلان و در مقیاس کشوری بتواند گامی موثر در راستای ارتقای سطح کیفی آب شرب مصرفی باشد.

این پایان‌نامه در چهارمین جشنواره بزرگ برترین‌های محیط زیست به دلیل محتوای کاربردی، به عنوان پایان‌نامه برتر و مقاله مستخرج از آن با عنوان «مدل‌سازی اکسیژن خواهی بیوشیمیایی (BOD) رودخانه جاجرود به کمک شبکه‌های عصبی مصنوعی(ANN)» به عنوان مقاله برتر برگزیده شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا