عدم سرمایه گذاری بر نخبگان باعث کاهش بهره وری خواهد شد

.برنامه "مناظره" با موضوع آسیب شناسی الگوهای تعامل و حمایت از نخبگان با تمرکز بر اهداف راهبردی بنیاد ملی نخبگان و حضور دکتر سید حمید جمال الدینی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر حوزه نخبگان و اسد الله عباسی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

 

دکتر سید حمید جمال الدینی با بیان اینکه مفهوم نخبه گسترده است، اظهار داشت: گاهی نخبگان را پذیرفته شدگان دانشگاه ها می دانیم و گاهی افرادی خاص با توانایی خاص را نخبه می دانیم. اگر همین الان یک فراخوان برای جذب نخبه با حقوق متعارف کارمندی بزنید، قطعاً نخبگان با این حقوق و مزایا حضور پیدا نمی کنند.

وی تاکید کرد: ابتدا باید نیازمان را تعریف و نقطه اثرگذاری را مشخص کنیم. تا زمانی که بشکه نفت می فروشیم و با این مدل اقتصادی، نظام اداری هم می چرخد ، قطعا نیاز به فکر نداریم تا بستری برای تاثیرگذاری نخبگان فراهم کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تصریح بر اینکه باید برای آینده دور برنامه ریزی کرد، عنوان داشت: اگر قرار است راهی را چهار سال طی کنیم ولی با استفاده از نخبگان سه سال و نیم طول می کشد، قطعا برای استفاده از ایشان ریسک نمی کنیم ولی اگر در افق آینده نگری ترسیم یک قدرت با مشخصات خاص کرده باشیم که از دل آن پروژه های بزرگی بیرون بیاید، این ریسک را می کنیم زیرا می دانیم نخبگان را برای چه هدفی شناسایی می کنیم.

این پژوهشگر حوزه نخبگان ابراز داشت: در حال حاضر بر اساس شاخص هایی، عده ای از افراد را شناسایی کرده ایم و بعد می رویم در فاز توانمند سازی! در حالی که باید برعکس کار کنیم یعنی ابتدا باید بگوییم این افراد را برای کجا می خواهیم و بعد شناسایی و توانمند سازی کنیم.

در ادامه اسد الله عباسی نماینده مجلس با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش و آموزش عالی تلاش می شود تا بر نیروهای انسانی سرمایه گذاری شود، گفت: در بین این افراد عده ای نخبه پرورش می یابند. در حال حاضر در دانشگاه های نسل سوم بسیاری از نخبگان ما کارآفرین می شوند

وی افزود: بخش دیگری از نخبگان را نیز می توانیم بر اساس ضرورت هایی که داریم، جذب سیستم اداری کنیم اما چون در برنامه ریزی خیلی این مباحث را رعایت نمی کنیم، نمی توانیم جایگاه نخبگان را در سطوح مختلف تعریف کنیم. به همین جهت شاهد هستیم از نخبگان استفاده نمی شود و مباحثی مانند فرار مغزها پیش می آید.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه نخبگان جامعه در هر شرایطی می توانند با نقطه نظرات و طرح ها و ایده ها، باعث تحول شوند، عنوان داشت: البته نمی توان گفت به طور مطلق از نخبگان استفاده نمی کنیم. بسیاری از افرادی که در دستگاه ها حضور دارند، نخبگان هستند. نخبگان می توانند در فضای اداری توان خودشان را نشان دهند و این اتفاق می افتد. البته اگر شایسته سالاری در سیستم های اداری مان حاکم شود، یقیناً نگاه مسئولین و برنامه ریزها به سمت نخبگان خواهد بود.

وی تصریح داشت: اگر روی نخبگان سرمایه گذاری نکنیم، کسانی جایگزین می شوند که باعث کاهش بهره وری خواهد شد. در حال حاضر نیز شاهد هستیم میزان کارآمدی نظام اداری مان بسیار پایین است و کار مفیدمان نسبت به سایر کشورهای دیگر پایین آمده است.

.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا