اختصاص بودجه ای از سوی بانک ها به شرکت های دانش بنیان

اغلب شرکت های دانش بنیان، شرکت هایی نوپا با توان مالی اندک هستند که برای انجام پروژه های خود نیاز به تامین منابع مالی دارند. گرچه دولت صندوق نوآوری و شکوفایی را به منظور حمایت و پشتیبانی مالی از این شرکت ها تاسیس کرده و منابع مالی مناسبی هم به آن تزریق شده است، اما به نظر می رسد برای توسعه فعالیت های شرکت های دانش بنیان در درازمدت، می بایست منابع مالی بیشتری صرف تقویت این شرکت ها گردد.

نظام بانکی به عنوان مهم ترین رکن تامین مالی طرح های اقتصادی، وظیفه حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ارایه تسهیلات به آنان را بر عهده دارد. اما بانک ها به واسطه نوع فعالیت ریسک پذیر شرکت های دانش بنیان، تمایل کمتری برای ارایه تسهیلات به این شرکت ها از خود نشان می دهند. بنابراین باید سازوکار مناسبی از سوی بانک مرکزی برای تعامل بیشتر نظام بانکی با شرکت های دانش بنیان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اندیشیده شود.

دکتر علی دیواندری؛ رییس پژوهشکده پولی و بانکی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: ما می بایست هرچه زودتر کاربرد و اثرات اصول کلی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده را پیدا کنیم و زمینه های اجرایی شدن آن را در نظام بانکی فراهم نماییم. خوشبختانه پژوهشکده پولی و بانکی و نیز گروه هایی در بانک مرکزی مشغول انجام این کار هستند و در حال حاضر، اولویت های کار مشخص شده است.

وی افزود: پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان بازوی پژوهشی بانک مرکزی خود را موظف می داند که در اجرای مسوولیت دستگاهی محول شده به بانک مرکزی، کمک های لازم را اریه دهد. گرچه کار در زمینه اقتصاد مقاومتی تنها محدود به پروژه های داخلی بانک مرکزی نمی شود و نظام بانکی در ارتباط با تحقق اقتصاد مقاومتی مسوولیت سنگینی بر عهده دارد. نظام بانکی می بایست با تامین تسهیلات و دادن خدمات به بنگاه های اقتصادی، هم به استحکام پایه های اقتصاد کشور کمک کند و هم به جریان خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی. همچنین در موارد خاص مثل حمایت از شرکت های دانش بنیان با ارایه تسهیلات و خدمات، موجب تشویق این شرکت ها به حضور موثرتر در اقتصاد کشور شود.

دیواندری در پاسخ به این پرسش که با توجه به بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در فعالیت های دانش بنیان، نظام بانکی چقدر آمادگی پذیرش این ریسک را دارد؟ اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان باید بر اساس Venture Capital (سرمایه مخاطره آمیز) اداره شوند و صاحبان ایده می بایست اسپانسرهایی برای سرمایه گذاری پیدا کنند. طبیعتا در یک سرمایه گذاری ریسکی که معلوم نیست در انتها به کجا می انجامد، بانک نمی تواند به تنهایی این ریسک را قبول کند. اساسا بانک ها تا زمانی که از وثایق و بازگشت پول ها اطمینان حاصل نکنند، تسهیلات ارایه نمی کنند. بحث این است که کارآفرینان اقتصادی که دارای سرمایه هستند، بیایند و در کنار صاحبان ایده قرار بگیرند. حال چنانچه یک کارآفرین که آمده و از یک Venture Capital یا یک استارت آپ حمایت می کند، منابع و نقدینگی کافی در اختیار نداشته باشد، می تواند از محل دارایی ها و وثایقی که دارد از نظام بانکی، تامین مالی کند. در این صورت اگر این طرح جواب نداد، دست کم سپرده های مردم نزد نظام بانکی آسیب نمی بیند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی در عین حال خاطرنشان کرد: البته من اعتقاد دارم هر بانکی به فراخور توان خود باید بودجه ای را به بحث شرکت های دانش بنیان اختصاص دهد و کم کم این حمایت ها شروع شود چراکه این یک ضرورت برای اقتصاد کشور ما است.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا