بررسی نشانه های زندگی دایناسورها در اسکاتلند

زمین شناسان و محققان اسکاتلندی در بررسی های جدید خود ، صدها نشانه از گونه ای از دایناسورها به نام  ساروپود (sauropod) یا همان گیاهخواران عظیم الجثه دوران ژوراسیک و کرتاسه از دوره های زمین شناسی  که حدود 170 میلیون سال پیش که از گیاهان غول پیکر تغذیه می کردند را در جزیره Skye در اسکاتلند کشف کردند .

در میان نشانه های ذکر شده ، تعدادی انگشت پا پیدا شده که بررسی ها نشان می دهد شکل آنها و لایه های پاشنه در پشت پای همه اثر پاها متعلق به گیاهخواران عظیم الجثه دوران ژوراسیک و کرتاسه است . این جانوران در کمترین حالت  15 متر طول داشتند و وزن آن ها به بیش از 10 تن وزن می رسید .

به گفته دانشمندان بزرگترین نشانه کشف شده از این جانوران در کاوش های اخیر اسکاتلند ، بیش از 60 سانتی متر طول داشته است. این فسیل های پیدا شده از دایناسورها نخستین نشانه های این جانوران در اسکاتلند بوده و تا کنون تنها مدرکی است که نشان می دهد این دایناسورها در این منطقه زندگی می کردند. این نشانه ها ، در واقع بقایای قطعات استخوانی و دندان دایناسورها هستند .

استیو بروسیت (Steve Brusatte) از دیرین شناسان دانشگاه ادینبورگ (University of Edinburgh) اسکاتلند در رابطه با این کشف می گوید : « این نشانه های پیدا شده در جزیره Skye ، یکی از مهم ترین کشفیات دایناسورها در اسکاتلند محسوب می شود. بسیاری از نشانه ها متقاطع هستند که شبیه ثبت اثر یک دایناسور در سنگ است . »

او در ادامه توضیحاتش اضافه کرد ، ممکن است که رد پای این حیوانات  و نشانه های آن ها در مرداب ادامه داشته باشد چرا که آن ها در میلیون ها سال پیش زمانی که اسکاتلند از آب و هوای گرمی برخوردار بوده است ، در این منطقه زندگی می کردند .

قابل توجه است که این نشانه ها ، به اندازه کافی دقیق هستند تا محققان بتوانند با کمک آنها بر روی ساروپودهای اولیه که همان خویشاوندان دور برانتیسورس (brontosaurus) و دیپلودوکوس (diplodocus) هستند، مطالعه کنند.

تام چالندز (Tom Challands) از دانشگاه ادینبورگ در رابطه با این کشفیات می گوید: « این کشف بسیار هیجان انگیز است و دانشمندان و محققان را قادر می سازد تا بر جزئیات این جانوران مطالعه دقیق تری داشته باشند . من اطمینان دارم که جزیره Skye با بازده سایت های بزرگ ادامه خواهد داد و نمونه ای برای سال های پیش رو خواهد بود. »

گزارش جزئیات این بررسی ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله زمین شناسی اسکاتلند (Scottish Journal of Geology) به چاپ رسیده است. جهت مشاهده متن کامل این پژوهش در مجله فوق ، اینجا را کلیک کنید.