مطالعه زمین شناسانه صحرای بزرگ استرالیا

پژوهش های جدید نشان می دهد که بومیان استرالیا در سراسر منطقه صحرای بزرگ ، که در 24 هزار سال پیش جایگاه دریاچه ای بزرگ بوده است ، زندگی می کرده و به احتمال زیاد در دریانوردی درون مرزی مهارت خوبی داشته اند .

دریاچه مانگو (Lake Mungo) دریاچه ای خشک شده در جنوب شرق استرالیا بوده که در حال حاضر به بیابانی خشک تبدیل شده است . با این حال ، همواره این منطقه به عنوان یک محوطه غنی از اطلاعات برای زمین شناسان و همچنین باستان شناسان مطرح است .

شبکه خبری فیرفکس (Fairfax Media) طی گزارشی ویژه ،  نتایج تحقیقات انجام شده بین المللی دانشمندان آلمانی و استرالیایی را در این مورد اعلام کرد . این نتایج نشان می دهد که در واقع دریاچه مانگو یک دریاچه عظیمی بوده که تصور می شود وسعت آن در حدود بیست درصد از آن چه پیش از این به نظر می رسید ، بزرگ تر است .

پس از این که زمین شناسان لایه های رسوبی موجود در تپه های شنی نزدیک این منطقه را تاریخ گذاری کردند ، دریافتند که نقطه بالای آب این دریاچه پنج متر بالاتر از آنچه پیش از این تصور می شده ، بوده است .

زمین شناسان معتقد اند ، جزیره ای بین دریاچه مانگو و دریاچه لیقور (Lake Leaghur) در شمال ایجاد شده که به عنوان سکونتگاه گروهی از انسان ها مورد استفاده قرار گرفته بود . باستان شناسان شواهدی مبنی بر سکونت انسان را در این منطقه کشف کردند که از جمله این شواهد می توان به ابزارهای سنگی و جایگاه های آتش همچون اجاق ، اشاره کرد .

نیکولا استرن (Nicola Stern) از باستان شناسان دانشگاه لا تروب (La Trobe University) واقع در ایالت ویکتوریای استرالیا ، در این رابطه می گوید : " نشانه ها و ردیابی فعالیت های مردمی در این رسوبات پنهان شده است به طوری که به ما می گوید ، مردم این منطقه به صنعت وابسته به آب تکیه داشته اند تا بتوانند از داده های آن بهره مند شوند . "

اطلاعات و بررسی های زمین شناسان نشان می دهد که دریاچه مانگو در حدود پانزده هزار سال پیش خشک شده است .

قابل توجه است ، این دریاچه که در حال حاضر همانند صحرایی وسیع و خشک است ، در سطح بین المللی مورد توجه باستان شناسان قرار دارد . بقایای انسان مانگو (Mungo Man) که قدیمی ترین بقایای انسان کشف شده در استرالیا بوده ، در این منطقه به دست آمده است . لازم به تذکر است ، بقایای انسان دیگری با نام زن  مانگو (Mungo Lady) نیز که در این منطقه کشف شده ، به عنوان قدیمی ترین انسان سوزانده شده در یک مراسم آیینی در سطح جهان ، شناخته شده است .