تولید ماسک‌ به ۳۰۰ هزار عدد در روز می رسد

دکتر سورنا ستاری روز دوشنبه در نشست خبری مقابله با ویروس کرونا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: از ابتدای شیوع این بیماری در حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، با همکاری سازمان غذا و دارو و هیات امنای ارزی و همچنین شرکت‌های دانش بنیان اقداماتی جدی در این زمینه اجرایی شده وحمایت‌هایی از شرکت‌های فعال در زمینه مقابله با ویروس کرونا صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه به تولید انبوه رسیده است، گفت: برای نمونه می‌توان به تولید ماسک‌های مورد نیاز کشور اشاره کرد، با افزایش خطوط تولید شرکت‌ها در حال حاضر ظرفیت تولید ماسک‌های ان ۹۵ و ان ۹۹ به روزی ۲۰۰  هزار عدد رسیده است.

معاون علمی رییس جمهور ادامه داد: این ماسک‌ها دارای کاربردهای بیمارستانی هستند، با سرمایه گذاری‌هایی که اخیرا ستاد اجرای فرمان امام با توجه به شرایط کشور انجام داده است، امیدواریم تا پایان هفته میزان تولید روزانه ماسک‌ها به ۳۰۰  هزار عدد برسد.

وی گفت: ایران جزو محدود کشورهایی است که دستگاه‌های تولید ساخت کاغذ نانو فیلترهای ماسک را دارد، این ماسک‌ها قادر هستند تا ذرات کمتر از سه دهم نانومتر را تصفیه کنند و از آن جمله می‌تواند جلوی عبور ویروس‌ها از ماسک را نیز بگیرد.

ستاری با تاکید بر این که با همکاری محققان و شرکت‌های دانش بنیان توانستیم در مدت کوتاهی به این ظرفیت تولید برسیم، افزود: علاوه بر این تولید کیت‌های تشخیصی و روش‌های درمانی جدید نیز در این معاونت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تولید داروهای جدید با توجه به ناشناخته بودن این ویروس با همکاری وزارت بهداشت دنبال می‌شود، ادامه داد: تمامی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای مقابله با این ویروس بسیج شده‌اند، همچنین استارتاپ‌های زیادی در  این حوزه فعال شده‌اند به گونه‌ای که برخی از آن‌ها در حوزه تولید محتوا و فیلم‌های آموزشی آمادگی جامعه را برای  مقابله با این ویروس ارتقا دادند.

ستاری با بیان این که ما از تمام ظرفیت‌های معاونت علمی و شرکت‌های دانش بنیان و با همراهی وزارت بهداشت برای کاهش شیوع این بیماری استفاده خواهیم کرد، گفت: از همه افرادی که در این زمینه تلاش می‌کنند و همچنین از شرکت‌های دانش بنیانی که در این حوزه وارد شده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم، امیدوارم با همدلی هم بتوانیم این مشکل را پشت سر بگذاریم.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون به حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و امارات گسترش یافته و تا کنون جان حدود سه هزار نفر را گرفته است.

مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه از درگذشت دو شهروند قمی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند.

با اعلام همه گیری ویروس کرونا در کشور، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در حکمی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تشکیل شود.      

همچنین رییس جمهوری در صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وزیر بهداشت ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به وی گزارش دهد.

روحانی در این حکم دستگاه‌های کشور را مکلف به اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا کرد.

از زمان تشکیل این ستاد با همراهی و هماهنگی همه دستگاه های دولتی، اقدامات مناسبی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا از جمله تعطیلی مراکز دانشگاهی و مدارس و کاهش ساعات اداری صورت گرفته است.     

در آخرین اقدام برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد: ۳۰۰ هزار اکیپ با همکاری بسیج و مراکز درمانی برای غربالگری کرونا و بیماریابی خانه به خانه مردم از دو روز آینده به تک تک خانه های مردم مراجعه می کنند.  

با وجود این تلاش، بر اساس اعلام کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تا روز گذشته به ۹۷۸ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۵۴ نفر رسیده است. همچنین ۱۷۵ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

با این حال پزشکان توصیه می کنند با خود مراقبتی، قرنطینه خانگی، پرهیز از سفر و رعایت بهداشت فردی می توان مانع از ابتلا و سرایت ویروس کرونا شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا