آغاز پژوهش های باستان شناسی در ماردن هنج

یک تیم پژوهشی با سرپرستی باستان شناسان دانشگاه ریدینگ (University of Reading) انگلستان به تازگی فصل جدید کاووش های میدانی و  حفاری را در محوطه ماردن هنج (Marden Henge) که سایتی دارای آثار و سازه های متعلق به  دوره نوسنگی است  را در منطقه  Pewsey Vale آغاز کردند .

قابل توجه است که این محوطه دارای بزرگترین استحکامات ساخته شده در دوران نوسنگی انگلستان است که به هنج مشهور هستند . این آثار 2 هزار 400 سال پیشینه دارند  و به عنوان مشهور ترین نماد پیش از تاریخی بریتانیا دارای شهرتی جهانی هستند اما متاسفانه هنوز اطلاعات بسیار کمی از آن در اختیار باستان شناسان و محققان قرار دارد . به باور کارشناسان، این احتمال وجود دارد که  مردمی که از سازه ها و بناهای ساخته شده در این محوطه استفاده می کردند ، در ساخت مجموعه  استون هنج (Stonehenge) نیز مشارکت داشته اند .

جیم لیری (Jim Leary) از باستان شناسان این تیم تحقیقاتی طی مصاحبه ای مطبوعاتی در این رابطه چنین توضیح می دهد : " ماردن هنج (Marden Henge) در خطی قرار گرفته است که استون هنج را به Avebury مرتبط می سازد . این مساله به مطرح شدن این سوالات می انجامد که آیا این سه بنای تاریخی استون هنج ، ماردن هنج و Avebury در رقابت با یکدیگر ساخته شده اند ؟ و یا هر سه توسط یک جامعه انسانی ساخته شده اما برای موارد و مراسم متفاوت مورد استفاده قرار می گرفته است ؟ ما امیدوار هستیم که بتوانیم پاسخ این پرسش ها را هر چه زودتر پیدا کنیم .

لازم به ذکر است که منطقه Pewsey Vale همچنین در دوره های امپراتوری روم و قرون وسطی به عنوان سکونتگاه مورد استفاده قرار می گرفته است .

جیم لیری در ادامه توضیحات خود  می گوید : " این پروژه حفاری در منطقه Pewsey Vale یکی از فوق العاده ترین فرصت هایی است که می تواند منجر به روشن شدن و کشف حقایق پنهانی شود . جوامعی در طول زمان در این منطقه سکونت داشته و پیشرفت کرده اند . هدف اصلی این حفاری و بررسی ، پیشبرد درک ما از چگونگی استفاده از این محوطه متعلق به دوره پیش از تاریخی تا دوران تاریخی است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا