۹۰ درصد داروهای وارداتی بیوتک در کشور تولید می‌شود

دکتر سیروس زینلی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ۴۰ درصد صادرات دانش بنیان کشور از نظر ارزش اقتصادی را مربوط به حوزه بیوتک اعلام کرد و گفت: ۶۰ درصد تولیدات دانش بنیان کشور از نظر پولی مربوط به حوزه بیوتک است که این موضوعات، افتخاری بزرگ برای کشور می‌باشد.
وی افزود: ما شرکت‌های متعددی در کشور داریم که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در سال گذشته ۳ شرکت دارویی نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان فروش داروی بیوتک داشتند.
زینلی بیان داشت: تعدادی از داروها حاصل زیست فناوری در مسیر تولید هستند و در آینده وارد بازار داخل می شوند تا علاوه بر فراهم شدن زمینه‌های خودکفایی در زمینه دارو، شرایط بهتری را برای بیماران فراهم آورند.
وی با تاکید بر اینکه داروهای بیوتک گران‌ترین داروها در دنیا هستند و روز به روز داروهای جدید و بسیار گرانقیمتی وارد بازار مصرف می‌شوند، گفت: مثلا داروی درمان بیماری اتروفی نخاعی و عضلانی برای هر بیمار دو میلیون و یکصد هزار دلار است. اما اگر در این زمینه دیر بجنبیم و حمایت کافی از تولید کنندگان داخل و مراکز علمی نداشته باشیم، وابسته می‌مانیم و علاوه بر افزایش آلام بیماری، بسیاری از آنان در آینده برای مداوا به خارج از کشور خواهند رفت که موضوع خوبی برای کشور نخواهد بود و ارز زیادی از کشور خارج خواهد کرد. دولت هنوز اصرار عجیبی به حمایت از واردات دارو و محصولات دیگر با ارز حمایتی دارد و از این کارش دفاع می کند. 

در حوزه دارویی بیوتک پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم

زینلی با اشاره به اینکه در حوزه دارویی و پزشکی بیوتک پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم، اظهار داشت: در تولید محصولات بیوتک به خصوص در دارو خیلی موفق بودیم  ولی در زمینه‌های دیگر دیر اقدام کردیم یا صرفه اقتصادی کمتری داشت و بسیار عقب‌تر هستیم. در زمینه‌ای مانند بیوتک دامی، صنعتی و کشاورزی بسیار عقب‌تر هستیم و باید بیشتر تلاش کنیم.
 وی با اشاره به اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا کشور به سمت خودکفایی پیش رود، گفت: مردم حق شان نیست که سختی زیادی در زمینه های مختلف از جمله درد و رنج بیماری‌ها را تحمل کنند، نخبگان و دانشمندان وظیفه سنگینی را در زمینه رفع این مشکلات برعهده دارند و دولت هم وظیفه حمایت خاص از شرکت‌های تولیدی مخصوصا دانش بنیان را دارد. 

ارز دولتی یا حمایتی؛ بزرگ‌ترین دشمن تولیدات داخل کشور است

وی ارز دولتی یا همان ۴۲۰۰ تومانی را بزرگ‌ترین دشمن تولیدات داخل کشور اعلام کرد و گفت: وقتی ارز دولتی به محصول وارداتی تعلق می‌گیرد، تولیدات داخلی قابل رقابت با آن کالا نخواهد بود.
زینلی ادامه داد: این ارزی که در حال حاضر به واردات تعلق می‌گیرد، اگر در مسیر حمایت از تولید داخلی قرار گیرد در خیلی از محصولات می‌توانیم خودکفا شویم که این موضوع در مورد دارو هم مصداق پیدا می‌کند.
وی، فسادزا بودن را مشکلات ارز دولتی اعلام و از مسؤولان تقاضا کرد که از ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه داروها جلوگیری کنند و این مبلغ را برای حمایت از این صنعت اختصاص دهند.

نخبه‌ها سرمایه‌های اصلی کشور هستند

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران، نخبه‌ها را سرمایه‌های اصلی کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر نگرانی و دلواپسی برای آینده در این افراد بیشتر شده که باید نسبت به رفع سریع آن‌ها اقدام کرد.
وی تاکید کرد: لازم است به بهانه‌های مختلف و حمایت‌های خاص و به نحو صحیح و درست، این افراد جوان را امیدوار به آینده کنیم تا توانایی‌های خود را صرف پیشرفت و آبادانی کشور کنند.
زینلی ادامه داد: اگر دانشگاه‌هایی مانند تهران و شریف که دانشگاه‌های مادر در کشور محسوب می شوند، روند سنتی خود را تغییر دهند، شاهد رغبت و انگیزه در سایر دانشگاه‌ها برای این کار خواهیم بود. هرچند این تغییرات به صورت تدریجی وارد بدنه دانشگاه تهران شده اما این روند باید با سرعت بیشتری در همه کشور و مخصوصا مراکز برتر پژوهشی ادامه یابد.
وی ادامه داد: فقط با تدبیر، برنامه ریزی دقیق، حمایت‌های ویژه و مبارزه بی‌امان با واردات حمایتی فسادآور می‌توان از بحران تحریم پیروز شد و از فرصت پیش آمده از اقتصاد آلوده به نفت نجات پیدا کرد و بحران ها را تبدیل به فرصت نمود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا