حمایت از مشاغل خانگی با هدف تحقق اشتغال پایدار

این دوره با همکاری سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی و معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در گفتگو با سیناپرس پیرامون این دوره آموزشی، گفت: با توجه به اینکه اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در 9 استان پایلوت اجرا شد و نتایج نسبتا موفقی هم در پی داشت و همچنین در پی اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که در چارچوب توسعه طرح ملی مشاعل خانگی صورت گرفت و توانمندسازی خانواده های برخی از زندانیان در شهر تهران، امسال قصد داریم در صورت تامین منابع لازم، اجرای این طرح را در 31 استان کشور محقق کنیم.

مهناز امامدادی افزود: از این رو، با این هدف که مروری بر تجارب 9 استان پایلوت در کشور داشته باشیم و بتوانیم با آموزش نکات تکمیلی و الزاماتی که در مرحله اجرا مورد نیاز است گامی موثر برداریم، برآن شدیم شرایطی را فراهم کنیم تا همکاران مان در جهاددانشگاهی، واحد ستفا جهاددانشگاهی استان ها و معاونان اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها آموزش های لازم را ببینند که با این هدف این برنامه آموزشی تدارک دیده شد.

وی اظهار کرد: تلاش بر این بوده که نکات کلیدی و کاملا کاربردی در این رویداد به آموزش گذاشته شود و مباحث مهمی مانند زنجیره ارزش، شبکه سازی، تامین مالی خدمات توسعه کسب و کار و شیوه مطالعه در حوزه مشاغل خانگی مورد توجه قرار بگیرد.

امامدادی تصریح کرد: در این دوره ها آموزش های عملیاتی، اجرایی و کاربردی که قطعا می تواند در پیاده سازی و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی موثر واقع شود، مد نظر قرار گرفته است. به همین دلیل مدیران اجرایی طرح در استان ها از واحد ستفای جهاددانشگاهی و همچنین معاونان اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها در این جلسات که در قالب کارگاه های آموزشی برگزار می شود حضور دارند.

وی با بیان اینکه از اساتید بسیار خبره برای آموزش این مفاهیم دعوت شده که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شدیم، گفت: امیدواریم این آموزش ها به اجرای هرچه بیشتر این طرح کمک کند.

چراکه، مسلما یکی از الزامات و نکات مهم و واجب در اجرای هر طرحی توجه به نکات آموزشی و بازآموزی های لازم است؛ به همین دلیل ما این بحث های آموزشی را قبلا هم داشتیم و در ادامه هم خواهیم داشت.

دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی عنوان کرد: این طرح که قبلا تحت عنوان الگوی توسعه مشاغل خانگی از آن یاد می شد به نوعی انعطاف پذیری لازم را هم دارد. به این معنا که در روند کار بسته به نیازها و شرایط منطقه امکان تغییر تاکتیک و شیوه عمل در چارچوب مورد نظر وجود دارد. بنابراین، به این آموزش ها نیاز است که دست اندرکاران این انعطاف پذیری و ابتکار عمل را بیاموزند.

وی ادامه داد: امیدواریم با اجرای صحیح این طرح شاهد کاهش بیکاری باشیم. اطمینان داریم که در صورتی که این تعامل بسیار خوبی که با جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شده همچنان ادامه پیدا کند، این طرح به خوبی اجرا خواهد شد.

امامدادی تاکید کرد: در صدد هستیم که این حرکت، یک جریان و فرآیند اشتغالزایی تلقی شود نه یک اقدام مقطعی؛ در تلاشیم این فرآیند اشتغالزایی در حوزه مشاغل خانگی و شبکه ها و برندهایی که ایجاد می شود و فعالیت هایی که در راستای اتصال به بازار انجام می شود همه و همه به شکلی پایدار و فراگیر صورت گیرد و منجر به ایجاد درآمد مناسب برای افراد شود.

وی خاطرنشان کرد: این گونه است که می توانیم از آن تحت عنوان اشتغال پایدار یاد کنیم. چراکه، این تجربه ای است که در بسیاری از کشورها انجام شده است؛ بنابراین، ما نه اولین هستیم و نه آخرین. قطعا با تجارب خودمان و بهره گیری از تجارب سایر کشورها به نتیجه مطلوبی که مد نظرمان است دست خواهیم یافت.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا