كشف اشعه ايكس

  • كشف اشعه ايكس

اشعه ايكس اشعه ‏اي از نوع نور ولي نامرئي با طول موج بسيار كوتاه است كه در بيستم ژانويه 1896م توسط ويلهلْمْ رونْتْگِن، فيزيك‏دان آلماني كشف شد و چون ماهيت آن نامعلوم بود، آن را اشعه ايكس به نام حرف X كه در رياضيات، علامت مقدار مجهول است خواندند. هم‏چنين اين اشعه را به نام كاشف آن، رونتگن نيز مي ‏نامند.

اين اشعه مانند نور معمولي، صفحه حساس عكاسي را متأثر مي‏كند و هم‏چنين گازها را تجزيه كرده، هادي و رساناي برق مي‏سازد. اگرچه اشعه ايكس ممكن است به بافت‏هاي زنده آسيب برساند و ايجاد سوختگي‏هاي شديدو خطرناك كند، با اين حال ارزش فوق العاده‏اي در معالجات راديوتراپي، تشخيص امراض از طريق رؤيت ساده راديوسكوپي و عكس‏برداري داخلي، راديو گرافي، دارد. علاوه بر اين، در مورد جراحي، براي تعيين محل شكستگي استخوان، پرتوهاي ايكس، وسيله بسيار سودمندي است. فيزيك‏دان‏ها، پرتوهاي ايكس را براي تجزيه ماهيت ساختماني بلورها به كار مي‏گيرند. هم‏چنين از اين پرتوها، در صنعت به منظور بررسي و تحقيق وضع ساختماني قسمت‏هايي از فلز كه بايد زير شرايط سختي كار كند استفاده مي‏ شود.

  •  تولد باز آلدرین

باز آلدرین متولد ۲۰ ژانویه ۱۹۳۰است. وی فضانورد آمریکایی است. او دومین انسانی است که طی مأموریت آپولو ۱۱ در ۲۱ ژوئیه ۱۹۶۹ بر کره ماه گام نهاد. آلدرین جوانترین فرزند از سه فرزند یک مرد ارتشی ادوین اویگنه بود. وقتی دو ساله بود که توسط پدرش به یک مأموریت هوایی در شرکت نفتی برده شد.در زمان جنگ جهانی دوم، پدرش مجدد به عنوان یک خلبان به مأموریت فرستاده شد و زمان‌های بسیار کمی به خانه می‌آمد. مادر وی دچار افسردگی و از اعتیاد به الکل رنج می‌برد. او از دانشگاه نظامی شرقی در سال ۱۹۵۱ با مدرک لیسانس مهندسی مکانیک در رتبه سوم فارغ‌التحصیل شد. او در نیروی هوایی آمریکا خدمت کرد و در جنگ کره به عنوان خلبان جنگی استخدام شد و ۶۶ مأموریت پرواز و ۲ مأموریت با میگ- ۱۵ انجام داد.

  • تولد یوهانس ویلهام ینسن

یوهانس ویلهلم ینسن  متولد ۲۰ ژانویه ۱۸۷۹بود. وی نویسنده دانمارکی بود که در سال ۱۹۴۴ میلادی موفق شد جایزه نوبل ادبیات را به دست آورد.وی ۲۵ نوامبر ۱۹۵۰ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا