پژوهش‌های علمی با وجود تحریم‌ها ادامه دارد

سعیده سرآبادانی تفرشی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در حوزه شیمی خرید یکسری مواد به دلیل تحریم ها دشوار شده زیرا قیمت آن‌ها بسیار افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین برای چاپ مقالات در برخی مجلات خارجی غرض ورزی‌هایی در خصوص مقالات ایرانی وجود دارد اما این اقدامات نتوانسته تاثیر خاصی در انجام تحقیقات علمی داشته باشد و ما پروژه‌های خود را انجام می‌دهیم.

 تاثیر به سزای اعطاء گرنت در بازگشت نخبگان

این عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر که فارغ‌التحصیل دکترای شیمی محاسباتی از دانشگاه UCL انگلستان است و موفق به دریافت «گرنت آغاز» صندوق حمایت از پژوهشگران و فن آوران شده است، در خصوص فعالیت نخبگان تحصیل کرده خارج از کشور در داخل، اظهار داشت: فاندینگ (تامین سرمایه) که بنیاد ملی نخبگان در حمایت از دانش آموختگان پسا دکتری در نظر گرفته، باعث جذب نخبگان خارج کشور شده است.

سرآبادانی عنوان کرد: در این فاندینگ دانش آموختگانی که در خارج کشور تحصیل کرده‌اند می‌توانند ضمن استفاده از تسهیلات پژوهش کنند و به دنبال شغل مناسب نیز در دانشگاه‌ها برای خود باشند. بسیاری از نخبگان با استفاده از این فاندها می‌توانند در کشور فعالیت کنند که این موضوع باعث شد من نیز پس از تحصیل در انگلستان در ایران بمانم.

وی با بیان اینکه نخبگان انتظارات حداقلی دارند، عنوان کرد: نخبگان انتظار دارند زمانی که در کشور فعالیت می‌کنند به آن‌ها ارزش گذاشته شود و برای فعالیت و پژوهش آن‌ها فضا سازی مناسب شود. همچنین شرایط مالی برای نخبگان بسیار انگیزه ایجاد می‌کند و نیاز است به صورت کاری نیز به گونه‌ای باشد که از نخبگان در موضوعات مهم کشوری استفاده بهینه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه مهاجرت برای نخبگان بسیار دشوار است، اظهار داشت: با تمام امکاناتی که در خارج کشور وجود دارد ما نخبگان علاقه بسیاری داریم که به کشور خدمت کنیم زیرا احساس امنیت و آرامشی که در کشور وجود دارد در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

سرآبادانی اضافه کرد: برنامه‌هایی اعم از طرح بازگشت معاونت علمی ریاست جمهوری و گرنت آغاز صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تاثیر بسزایی در تصمیم نخبگان و دانش آموختگان برای فعالیت در داخل کشور دارد.

به گفته وی، بسیاری از نخبگان از چنین طرح‌هایی اطلاع ندارند و نیاز است اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد. همچنین توجه معاونت علمی به جذب نخبگان و ایجاد شرایط فعالیت برای آن‌ها نسبت به سال‌های قبل مطلوب‌تر شده و تحول بسیار بزرگی ایجاد شده است.

طرح دوستدار کره زمین و محیط زیست

این استاد دانشگاه برای اولین بار در سراسر کشور موفق به کسب «گرنت آغاز» به عنوان به یک عضو هیات علمی خانم شده است. این گرنت برای پژوهشگرانی است که مدتی در دانشگاه‌های برتر دنیا تحصیل کرده‌اند و به کشور بازگشته و در دانشگاه‌های داخل کشور مشغول به کار شدند.

وی در خصوص این گرنت توضیح داد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در راستای انجام ماموریت خود و برای جذب و حفظ دانش آموختگان مقطع دکتری و اشتغال در مراکز علمی کشور، اعتبار پژوهشی دانش‌آموختگان برجسته جوان را برای متقاضیان فارغ التحصیل مقطع دکتری با درجه عالی از یکی از صد دانشگاه برتر جهان (طبق رتبه بندی لایدن) که  بیش از ۵ سال از زمان فارغ‌التحصیلی آن‌ها نگذشته باشد و در یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات تحقیقاتی کشور مشغول به کار شده باشند در نظر گرفته است.

سروآبادانی با بیان اینکه «گرنت آغاز» به صورت رقابتی اعطا می‌شود، اضافه کرد: اعطای این گرنت به این صورت است که پژوهشگران طرح‌های خود را به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ارسال می‌کنند و پس از داوری گرنت تعلق می‌گیرد. همچنین تا کنون بیش از ۳۰۰ نفر این گرنت را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص طرح ارائه شده عنوان کرد: این طرح به بررسی محاسباتی ترمودینامیکی و سینتیکی مکانیزم‌های هیدروژناسیون دی اکسید کربن به متانول، متان و مونوکسیدکربن بر روی سطوح کاتالیستی کربید فلزات واسطه با استفاده از نظریه تابعی چگالی می‌پردازد.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: همانطور که می‌دانیم رشد جمعیت و توسعه صنعتی یکی از عوامل اصلی محدودیت دسترسی به منابع فسیلی است. علاوه بر این، انتشار دی اکسیدکربن حاصل از احتراق منابع فسیلی در محیط زیست و اثرات گلخانه‌ای ناشی از آن موجب نگرانی‌های شدیدی در تغییرات آب و هوایی شده است. بنابراین تبدیل دی اکسیدکربن به محصولات ارزشمند، مسئله‌ای مهم در هر دو موضوع انرژی و محیط زیست است که منجر به تحقیقات گسترده‌ای در زمینه جذب، فعالسازی، ذخیره و تبدیل دی اکسیدکربن به محصولات جایگزین مناسبی شده است.

وی همچنین اضافه کرد: به دلیل خواص کاتالیستی پلاتین گونه‌ی کربید فلزات واسطه، در این مطالعه مکانیزم‌های هیدروژناسیون دی اکسیدکربن بر روی این سطوح به محصولات شیمیایی با ارزش مانند متانول، متان و منوکسیدکربن با استفاده از نظریه‌ی تابعی چگالی DFT مورد بررسی دقیق محاسباتی قرار خواهد گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا