رفع مشکلات جامعه با پیوند دانشگاه و صنعت

امروزه ضرورت برقراری ارتباطی موثر میان بخش دانشگاهی و صنعت، باعث شده تا دولت ها بیش از گذشته توجه بیشتری به شکل گیری و ایجاد دانشگاه های نسل سوم و چهارم پیدا کنند و ارتباط پویا و اثر بخش این دو بخش را توسعه دهند.

به گفته دکتر مسعود شفیعی، استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیر کبیر، هم اکنون نسل اول دانشگاه ها بیشتر روی آموزش، نسل دوم روی آموزش و پژوهش و نسل سوم  هم علاوه بر آموزش و پژوهش، به خدمات یا ارتباط با صنعت تاکید دارند. در نسل سوم، دانشگاه وظیفه دارند نیازهای بخش صنعت را شناسایی و مرتفع کنند.

رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه افزود: اگر بخواهیم نسل سوم  دانشگاه ها به منظور برقراری ارتباط صنعت با دانشگاه در ایران شکل بگیرد باید یک سری قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل هایمان را تغییر دهیم. از سوی دیگر دانشگاه ها زمانی به جایگاه نسل سوم دست پیدا می کنند که اساتید در صنعت و بازار حضور داشته باشند و یک یا دو روز از فعالیت شان را در بخش صنعت سپری کنند. این در حالی است که اکنون اساتید دانشگاهی موظفند بیش از 40 ساعت در دانشگاه ها حضور داشته باشند. در چنین شرایطی ارتباط صنعت با دانشگاه معنا پیدا نمی کند.

فاصله زیاد دانشگاه ها از صنایع

محمد کوتی، پژوهشگر پیشکسوت و شیمی‌ دادن برجسته کشور در سال ۹۸ نیز  در این خصوص گفت: اکنون بیشتر دانشگاه های کشور در نسل دوم قرار دارند یعنی کارهای پژوهشی این مراکز به میزان اندکی کاربردی شده و حالت تجاری دارند. یکی از راه‌های کاربردی کردن پژوهش‌ ها برقراری ارتباطی سازنده میان دانشگاه ها با صنایع است.

وی افزود: متاسفانه اکنون ارتباط بین دانشگاه و صنایع هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است. صنایع و دانشگاه ‌ها با یکدیگر ده‌ها سال فاصله دارند. دانشگاه‌ ها روی موضوع های پیشرفته کار می‌ کنند و کاربردی شدن و تجاری شدن ایده های آنها زمان‌بر است. از سوی دیگر برخی از صنایع دولتی نیازی به تحول و بالا بردن سطح کیفیت کالاهای خود احساس نمی کنند. شرکت های خصوصی نیز به سمت دانشگاه ها نمی روند و بیشتر روابط شان را با خارج از کشور تقویت می کنند.

به گفته وی، باید تدبیری اتخاذ شود تا دانشگاه نسل دوم (پژوهش محور) به سوم(کارآفرین) تبدیل شود. لازمه انجام این کار برقراری تعامل میان سه بخش سیاسی، فنی و علمی یعنی دولت، دانشگاه و صنایع است.

تاثیر مولفه های نه گانه دانشگاه نسل سوم

شیرین عادل، دانش آموخته دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ با راهنمایی دکتر اکبر گلدسته طی تحقیقی با بررسی وضعیت مولفه های نه گانه دانشگاه نسل سوم ( چشم انداز، ماموریت و استراتژی دانشگاه، مدیریت و اداره دانشگاه، ساختار و طرح سازمانی دانشگاه، فرهنگ سازی کارآفرینانه، تعامل مستمر با محیط، مرکز رشد تامین مالی مخاطرات در شرکت های مشتق از دانشگاه، بین المللی سازی دانشگاه، آموزش کارآفرینانه و زیر ساخت ها و فرآیندهای اصلی) به این نتیجه رسیده است که تمامی مولفه های دانشگاه نسل سوم از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ارتباط با یکدیگر بوده و تقویت هر یک موجب تقویت سایر مولفه ها می شود. به عبارت دیگر تمامی مولفه ها از یکدیگر تاثیر می پذیرند. عکس این اتفاق( وجود ضعف در یک مولفه) نیز می تواند تاثیری منفی بر سایر مولفه گذاشته و دانشگاه را از رتبه بندی در رده دانشگاه های نسل سوم دور کند.

از اینرو او پیشنهاد داده است که مولفه های مرکز رشد و تامین مالی مخاطرات در شرکت های مشتق از دانشگاه، آموزش کارآفرینانه، بین المللی سازی، زیرساخت ها و فرایند اصلی دانشگاه تقویت شوند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا