اولویت دانش بنیان شدن یک محصول فناوری بالا است

سید محمد صاحبکار خراسانی با اشاره به معیارهای سه گانه محصولات دانش بنیان در گفتگو با مهر گفت: بر اساس نیاز سنجی کشور، کالاهایی که در حوزه فناوری های بالا و متوسط به بالا باشند مورد تایید برای دانش بنیان شدن  قرار می گیرند.

به گفته وی این کالاها اصولا در حوزه نانو، بایو، هوافضا و مواردی از این دست هستند. به عنوان مثال تجهیزات سرچاهی با فناوری بالا در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در این فهرست وجود دارد که اگر شرکتی با دانش فنی و توانایی تولید به این عرصه وارد شود مورد حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه جهت تعیین نیاز کشور فهرست کالاهای دانش بنیان را مشخص، تهیه و رسما اعلام کرده ایم، افزود: اگر هریک از شرکت ها بتوانند حول این فهرست تعیین شده، فعالیت کنند و به تولید کالا بپردازند، مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می گیرند.

صاحبکار عنوان کرد: همچنین اگر محصولی دارای پیچیدگی فنی بوده و تولید آن به تحقیق و توسعه هدفمند توسط یک تیم فنی خبره، نیاز داشته باشد، برای حفظ توان رقابتی آن محصول در بازار، تحقیق و توسعه باید به صورت مداوم انجام شود تا به عنوان محصول دانش بنیان از آن حمایت می شود. البته اگر ارزش افزوده کالایی ناشی از دانش فنی، نوآوری و فناورانه باشد، نیز مورد حمایت معاونت علمی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: از بین چند ده هزار سر فصلی که در فضای اقتصادی و صنعتی کشور وجود دارد، هشتصد سرفصل را برای کالاهای دانش بنیان قرار داده ایم، تا در این راستا نیاز بازار را برطرف سازیم.

رئیس کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش بنیان در ادامه تاکید کرد: چنانچه بتوانیم تا چند سال آینده تمام ابعاد این قانون را به خوبی اجرا کنیم، گام بزرگی جهت حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان برداشته می شود.

وی بیان کرد: تمام تلاش ما این است که این شرکتها از نظر کمی و کیفی گسترش یابند و بتوانند در حوزه علم و فناوری و نیز در حوزه‌های اقتصادی و تجاری‌سازی، کارهای بزرگی انجام دهند.

صاحبکارافزود: بر مبنای مصوبه کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان، به شرکتهایی که تحت عنوان «شرکتهای صنعتی» تائید شدند، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و استقرار تعلق می‌گیرد، اما معافیتهای مالیاتی مشمول آنها نمی‌شود و این شرکتها باید سهم فعالیتهای دانش بنیان در حوزه کاری خود را افزایش دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا