عزم جدی وزارت ارتباطات برای برخورد با شرکت‌های VAS

این سرویس که با هدف افزایش اطلاعات عمومی جامعه و ایجاد یک نوع سرگرمی سالم طراحی شده، نوعی خدمات پیامکی است که در یک بستر تعریف شده در افزایش تعامل میان اپراتور و مشترکان آن نقش بسزایی دارد و مخاطب در ازای این تعامل ملزم به پرداخت هزینه‌ است.

از سوی دیگر، با گسترش سبک زندگی دیجیتالی و استفاده از تلفن های همراه هوشمند کاربران این فضا در صورت نداشتن اطلاعات کافی و یا به عبارتی مجهز نبودن به سواد ابزاری، قطعا متحمل زیان های فراوانی می شوند.

در ماجرای  VAS هم که چندی پیش از سوی وزیر ارتباطات مطرح شد صحبت از همین ناآگاهی مشترکان بود که باعث شد شرکت های مرتبط پول‌های کلانی را از مردم بگیرند.

ماجرا چه بود؟

مهرماه سال جاری بود که در پی افزایش حجم هزینه‌های ناخواسته‌ای که در قالب خدمات ارزش افزوده به مشترکان تحمیل شده بود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد شاید لازم باشد به زودی کل سرویس‌های ارزش افزوده برای همیشه تعطیل شود. در پی این صحبت وزیر اپراتورها از سوی رگولاتوری(سازمان تنظیم مقررات) ملزم شدند که در این رابطه اطلاع‌رسانی کرده و از سوی دیگر، به تمامی شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات مبتنی بر محتوا نیز برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات، به صورت جدی اخطار دهند.

این اقدام شرکت های VAS از آن جهت تخلف محسوب می شد که مطابق مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای ارائه خدمات ارزش افزوده پیامکی از سوی اپراتورها تأیید مشترک برای فعال‌سازی الزامی است. این بدان معناست که اپراتور در تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، قبل از شروع ارائه خدمات، از طریق یک پیامک مشترک را آگاه و در صورت تأیید مشترک آن خدمت را فعال کند.

علاوه بر وزیر ارتباطات، رئیس سازمان تنظیم مقررات هم بارها و بارها در رابطه با گردش مالی بازار ارزش‌افزوده هشدار داده و اعلام کرده بود که این بازار، بازاری غیر شفاف و نیازمند مدیریت است.

در ادامه این اظهارات مقامات دولتی از آنجا که پای جیب مردم به میان آمده بود، طبیعتا واکنش های شدیدی از سوی مردم در رابطه با این مقوله ایجاد شد.

البته این ماجرا مانند هر موضوع دیگری منتقدان و مخالفانی نیز داشت که وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات را به داشتن انگیزه‌ سیاسی برای «پایان VAS» محکوم کرده بود که رئیس سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به این انتقادها اعلام کرده بود: ذینفعان اصلی این سازمان مردم هستند و هیچ انگیزه‌ سیاسی در این زمینه وجود ندارد.

در این میان شرکت های ارزش افزوده نیز بیکار ننشسته اند و با بردن شکایت به دادستانی کل کشور، معاون دادستان کل نیز از اپراتورها خواست تا اطلاعات مربوط به هزینه سرویس‌ های ارزش افزوده مشترکان را برایشان ارسال نکنند.

این در حالیست که وزارت ارتباطات اعلام کرده بود که با اعمال کد دستوری #۸۰۰* می‌توانند از میزان هزینه‌ها و نوع خدمات ارزش افزوده که طی این مدت توسط شرکت‌های مختلف از آن‌ها گرفته شده، آگاهی پیدا کنند.

تدوین مصوبات قانونی برای پایان دادن به کلاهبرداری شرکت‌های VAS

صرفنظر از تمامی این حرف و حدیث ها بسیاری از مشترکان متضرر به دنبال روش بازگشت پول‌شان بوده و برخی نیز پا را فراتر نهاده و به دنبال شکایت از شرکت‌های VAS بودند. چراکه، با افشاگری وزیر ارتباطات، صحبت از کلاهبرداری هزاران میلیارد تومانی از جیب مردم به میان آمد. اینک همه منتظرند تا ببینند با این پرونده بزرگ که بیش از یک میلیون شاکی دارد، چگونه برخورد خواهد شد؟

بر اساس این گزارش، چند روز پیش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت غیررسمی به این سوال پاسخ داد.

سیدجمال هادیان با انتشار پستی در توییتر از تدوین مصوبات قانونی برای پایان دادن به کلاهبرداری شرکت‌های خدمات ارزش افزوده نوشت و اعلام کرد این وزارتخانه برای برخورد با کلاهبرداران شرکت‌های وس مصمم خواهد بود.

براساس توییت رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تدوین مصوبات قانونی برای پایان دادن به کلاهبرداری های ارزش افزوده به اتمام رسیده و در هفته آتی تصویب خواهد شد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا