امنیت دختران در گرو آموزش پسران

آمار تجاوز در سطح جهانی که البته در برخی کشورها بیشتر و برخی از آن‌ها کمتر است، نشان می‌دهد که موضوع مهمی در جوامعی که این مشکل در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود، نادیده گرفته‌شده است.

جامعه شناسان با تحقیقاتی که در این رابطه انجام داده‌اند، به نتایج جدیدی دست پیدا کردند. این پژوهشگران دریافتند که با آموزش پسران در احترام گذاشتن به زنان می‌توان مردانی با دیدگاه متفاوت نسبت به زنان تربیت کرد که در آن صورت جامعه، مکانی مطمئن‌تر برای نسل‌های آینده خواهد بود.

یکی از کشورهایی که آمار تجاوز در آن نسبت به چند دهه گذشته بیشتر شده، کشور هندوستان است. بر اساس دفتر ملی ثبت سوابق جرایم (NCRB) این کشور، تعداد پرونده‌های تجاوز جنسی در 17 سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.

بر اساس گفته‌های روانپزشکان، در بیشتر مواقع، تجاوز در اثر ایجاد انگیزه‌ها و تحریک‌های جنسی رخ نمی‌دهد. این مسئله بیشتر برای به نمایش گذاشتن کنترل، سلطه، خشونت و قدرت است. جامعه شناسان معتقد هستند که جامعه مردسالار که به دنبال سرکوب زنان است، در شکل‌گیری ذهن متجاوزان نقش دارد.

به گزارش سیناپرس ، طبق آمار اعلام‌شده توسط این سازمان، هند در سال 2001 میلادی بیش از 16 هزار مورد تجاوز جنسی(تجاوز به عنف) را گزارش کرده و این رقم در سال 2017 میلادی، به بیش از 32 هزار نفر افزایش پیدا کرد. این رقم افزایش تقریباً 103 درصدی را نشان می‌دهد.

لازم به توضیح است، در بسیاری از نقاط جهان افراد زیادی هستند که تجاوز متحمل شده خود را گزارش نمی‌کنند و آماری در این رابطه وجود ندارد. اما در اینجا این سوالی مطرح می‌شود که چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا مشکل از جامعه است؟ یا مشکل می‌تواند تربیت خانوادگی باشد؟ آموزش چه جایگاهی در این رابطه دارد؟

بر اساس گفته‌های روانپزشکان، در بیشتر مواقع، تجاوز در اثر ایجاد انگیزه‌ها و تحریک‌های جنسی رخ نمی‌دهد. این مسئله بیشتر برای به نمایش گذاشتن کنترل، سلطه، خشونت و قدرت است. جامعه شناسان معتقد هستند که جامعه مردسالار که به دنبال سرکوب زنان است، در شکل‌گیری ذهن متجاوزان نقش دارد.

آموزش یکی از راه‌حل‌های مناسب برای ایجاد جامعه‌ای امن به‌حساب می‌آید که در ابتدا باید توسط پدر و مادر به فرزندان ارائه شود. این آموزش باید در سال‌های اولیه زندگی پسران و در زمان شکل‌گیری شخصیت آن‌ها صورت گیرد و در کل دوران کودکی ادامه پیدا کند.

آموزش نسبت به ارزش‌ ها، مهربانی، احترام و شفقت

از جمله کارهایی که مادران و پدران می‌توانند در این رابطه انجام دهند، می‌توان به آموزش نسبت به ارزش‌های اخلاقی، مهربانی، احترام و شفقت اشاره کرد.

این مساله باید بدون در نظر گرفتن جنسیت فرد موردنظر، کوچک یا بزرگ بودن آن انجام شود. اگر پدر و مادر خانواده به یکدیگر احترام بگذارند و همان احترام را به فرزندان خود ارائه دهند کودک می‌تواند این احترام را به‌طور متقابل به دیگران ارایه دهد.

در این میان بسیار مهم است که  در خانه هیچ‌گونه تبعیض جنسیتی صورت نگیرد و فرزندان به‌ویژه پسران به‌طور کامل این برابری جنسیتی را حس کنند. به کزارش سیناپرس؛برای نمونه می‌توان به فعالیت‌های خانگی ازجمله وظایف هرکدام از افراد خانواده اشاره کرد که نباید بر اساس جنسیت آن‌ها تعیین شود بلکه این وظایف باید بر اساس توانایی و علایق افراد به آن‌ها محول شود.

شناسایی و معرفی افرادی که به زنان احترام می‌گذارند

از جمله افرادی که به زنان احترام و می تواند الگوی کودکان محسوب شودد، می‌توان به  پدر خانواده یا هر مرد دیگری از آشنایان و دوستان اشاره کرد. معرفی این افراد و صحبت کردن از نوع رفتار آن‌ها و احترام گذاشتن شان به زنان می‌تواند الگویی خوب و قابل‌لمس برای پسران باشد. درواقع پسران با دیدن رفتارهای این افراد با زنان می‌توانند طرز احترام گذاشتن را آموخته و آن را اجرا کنند.

بروز احساسات و سرکوب نکردن آن‌ها

یکی از مشکلاتی که باعث ایجاد بحران می‌شود، بروز ندادن احساسات پسران است. قابل‌توجه است که در این مساله مادران بسیار مقصر هستند. برای نمونه همیشه مادران به پسران خود می‌گویند که «پسر که گریه نمی‌کند» این مساله باعث می‌شود تا پسران احساسات خود را سرکوب کرده و آن را نشان ندهند که به اعتقاد روان‌پزشکان این موضوع در دراز مدت منجر به بروز خشونت می‌شود.

برای جلوگیری از چنین مشکلی، باید کودکان به‌ویژه پسران را به بروز احساساتشان تشویق کرد؛ بنابراین زمانی که پسران بتوانند بهتر و راحت‌تر احساسات خود را نشان دهند، کمتر دچار این خشونت درونی خواهند شد.به گزارش سیناپرس، با کنترل و از بین بردن این خشونت درونی می‌توان عواقب جبران‌ناپذیری چون تجاوز و اعمال خشونت نسبت به زنان را کنترل کرد.

دوستی، تعامل فکری و اجتماعی با هر دو جنس در کودکی

تشویق کودکان به دوستی و بازی با کودکان دیگر در هر دو جنس می‌تواند در این امر مفید واقع شود. پدر و مادر باید اهمیت دوستی با سایر افراد را فارغ از جنسیت آن ها در کودکان خود القا کنند.

درواقع با این امر کودکان می‌آموزند که دختران و پسران با هم برابرند و هیچ برتری جنسیتی وجود ندارد. این مساله برای پسران باید بیشتر آموزش داده شود چراکه در جوامع مردسالار پسران با دید حقارت به دختران نگاه کرده و به طور خاص در سنین خردسالی از بازی کردن و دوستی با آن‌ها خودداری می‌کنند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. متاسفانه امار غیر رسمی وحشتناکه و همه اینها واقعا از خانواده و اموزش و فرهنگ سازی رسانه ها شروع میشه
    ممنوم که اخبار علمی رو دقیق و از همه جنبه ها بدون شایعه پراکنی و ایجاد خلا کارمیکنید . حرفه ای هستین و حرفه ای بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا