تجمیع و تنقیح بخشنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی با اخذ نظرات شرکای اجتماعی

 با توجه به اینکه بخشنامه‌ها مبنای رفتار واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی است، کارگروهی برای تجمیع و تنقیح بخشنامه‌ها تشکیل شده و در جلسات مربوط به تنقیح بخشنامه‌ها حتما ملاحظات شرکای اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد.

دکتر مصطفی سالاری در هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های دیده‌بان رفاه و تأمین اجتماعی که با موضوع بازرسی و حسابرسی از دفاتر قانونی که با حضور نمایندگان تشکل‌های کارفرمایی، نمایندگان شرکت‌های حسابرسی، اساتید دانشگاه و مدیران سازمان تأمین اجتماعی در موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: مباحث مطرح شده در این نشست‌ها با جدیت پیگیری می‌شود و در تصمیم‌گیری‌های سازمان نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

دکتر سالاری با بیان اینکه مصارف ماهیانه سازمان تأمین اجتماعی 8600 میلیارد تومان و منابع این سازمان ماهیانه حدود 9600 میلیارد تومان است، گفت: این فاصله 1000 میلیارد تومانی از طریق سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سایر منابع و همچنین دریافت مطالبات از دولت تأمین می‌شود و انتظار داریم حدود 300 میلیارد تومان از این فاصله نیز با دریافت حق بیمه معوق کارفرمایان دارای بدهی قطعی تأمین شود و از جامعه کارفرمایی انتظار داریم که همکاری بیشتری در پرداخت حق بیمه داشته باشند.

وی توسعه بیمه‌های حمایتی در ادوار مختلف را از دیگر چالش‌های سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: در سال جاری حدود 30 هزار میلیارد تومان بابت بیمه‌های حمایتی به مطالبات سازمان از دولت اضافه می‌شود. درباره تعاریف و مصادیق مشاغل سخت و زیان‌آور نیز اشکالاتی وجود دارد و باید فضای مناسبی برای اصلاح قوانین و مقررات در این زمینه فراهم شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تسریع فرآیند رسیدگی به دفاتر قانونی و حسابرسی را از اولویت‌های این سازمان برشمرد و گفت: برای تسریع در حسابرسی دفاتر قانونی با انجمن حسابرسان رسمی و موسسات حسابرسی همکاری داریم و به زودی شاهد تحولاتی در این حوزه خواهیم بود و امیدواریم این همکاری‌ها منجر به تسریع در انجام حسابرسی و کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها شود.

دکتر سالاری از برنامه‌ریزی و تلاش برای کاهش پرونده‌های هیأت‌های رسیدگی به مطالبات سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و اظهار داشت: با شفافیت بیشتر بخشنامه‌ها و سایر اقداماتی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته است، انتظار داریم که در آینده نزدیک شاهد کاهش قابل توجه این پرونده‌ها باشیم.

وی عدم آشنایی کافی کارفرمایان نسبت به قوانین تأمین اجتماعی را یکی از مشکلات برشمرد و گفت: این موضوع درباره کارگاه‌هایی که به تازگی شروع به کار کرده‌اند اهمیت بیشتری دارد و باید فرهنگ سازی و ارائه آموزش‌های لازم به صاحبان کسب و کارهای نوپا در دستور کار قرار گیرد.

معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: سازمان تأمین اجتماعی در سال های اخیر بویژه با حضور دکتر سالاری رویکرد تعاملی و منطقی با شرکای اجتماعی دارد و جز این هم راه دیگری برای رفع مشکلات وجود ندارد و باید مسائل را با گفتگو حل کنیم و خواسته های آنها را در این مسیر پیگیری کنیم.
مهرداد قریب افزود: لازمه این کار این است که در راستای شفافیت بخشنامه ها و دستورالعمل ها گام برداریم.
وی ادامه داد: یکی از حوزه هایی که بسیار درباره آن صحبت می شود و انتقاداتی از سوی مجامع کارفرمایی به آن وجود دارد حوزه بازرسی از دفاتر قانونی است . از یک سال قبل بازنگری بخشنامه 11/3 در اجرای ماده 47 قانون تامین اجتماعی را در دستور کار داریم و این موضوع با تعامل با کارفرمایان در حال اجرا است .
قریب گفت: این بخشنامه در مراحل نهایی است و با مشارکت جوامع کارفرمایی و لحاظ اصلاحات مدنظر آن تدوین شده است .
معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی افزود: وجود ایرادات و برخی مشکلات در حوزه بازرسی از دفاتر قانونی را می‌پذیریم و با دستور مدیرعامل محترم این سازمان، در خصوص تلخیص و تنقیح بخشنامه های مربوط به بازرسی دفاتر قانونی، نظرات شرکای اجتماعی را اخذ می کنیم.
وی گفت: بخشنامه پیمان ها نیز با لحاظ نظرات مجامع کارفرمایی اصلاح می‌شود.

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در ادامه این نشست گفت: امروز در هفتمین جلسه از سلسله نشست های دیده بان رفاه و تأمین اجتماعی هستیم. بعد از هر جلسه مطالب مطرح شده را به صورت یک کتابچه سیاستی تدوین می‌کنیم و تمامی مطالب مطرح شده احصا می شود و در دستور کار اجرا قرار می‌گیرد.
روزبه کردونی تصریح کرد: جلسه مسئولان سازمان تامین اجتماعی با استارت آپ ها در قالب جلسات دیده بان رفاه و تامین اجتماعی منجر به صدور بخشنامه ای برای حمایت از آنها شد.

مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در امور بیمه ای نیز در این جلسه گفت: ماده 47 قانون تأمین اجتماعی که درباره بازرسی از دفاتر قانونی مطرح است و موضوع جلسه امروز نیز است، از مباحث بسیار مهم در سازمان تأمین اجتماعی است.
فرخ ملکوندفرد افزود: برای سازمان تامین اجتماعی بسیار مهم است که در تدوین بخشنامه ها به نحوی عمل کنیم که قانون به بهترین نحو رعایت و حقوق کارفرما و بیمه شده همزمان حفظ شود.
وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی بر اساس وصول حق بیمه اداره می‌شود و بر منابع دیگری بجز حق بیمه تکیه ندارد، اظهار داشت: این اراده در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که با شرکای اجتماعی تعامل مناسب داشته باشد و از نظرات کارفرمایان برای پیشبرد امور استفاده کند.

امیرحسین حمیدیان، مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی گفت: هوش کسب و کار از مسائلی است که در حسابرسی می‌تواند بسیار کمک کند و یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند در تحقق اهداف و پیشبرد برنامه‌ها تأثیر بسیاری داشته باشد.

وی نقش تأمین اجتماعی در رشد و توسعه کسب و کار را از دیگر مسائل قابل اهمیت دانست و گفت: نحوه خدمت رسانی به شرکت‌های تازه تأسیس نیز می‌تواند مورد توجه باشد و نحوه تعامل سازمان تأمین اجتماعی با شرکت‌های نوپا باید متفاوت باشد و مشوق‌هایی برای شروع کسب و کار لحاظ کند.

مرتضی سلامی، مدیرکل تامین اجماعی استان البرز نیز در این نشست گفت: حسابرسی و بازرسی از دفاتر قانونی در اصل برای پیشگیری از فرار بیمه‌ای و رعایت حقوق بیمه شدگان انجام می‌شود و این کار بایستی توام با همکاری و تعامل مناسب و فرهنگ سازی انجام شود.
ناهید حیدری، مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ نیز در این نشست گفت: بازنگری و اصلاح بخشنامه ها بر اساس تعامل و اخذ نظرات شرکای اجتماعی، بالاترین تجلی سه جانبه گرایی در سازمان تأمین اجتماعی است.

دکتر مهرانی، مدیرعامل موسسه حسابرسی تأمین اجتماعی گفت: تمامی دستورالعمل‌های حسابرسی که ملاک عمل حسابرسان است، در سایت رسمی موسسه حسابرسی منتشر شده است.

وی افزود: فرصت مناسب برای دریافت مدارک و رفع مشکلات احتمالی در پرونده‌های حسابرسی به کارفرمایان داده می‌شود.

مهرانی بر لزوم همکاری و تبادل نظر مستمر بین سازمان تأمین اجتماعی و شرکای اجتماعی تأکید کرد و گفت: برای ارائه تعریف دقیق مزایای مستمر و غیرمستمر با همکاری معاونت حقوقی سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان مجامع کارفرمایی درحال پیگیری هستیم و امیدواریم به زودی به نتیجه مناسب برسیم.

در ادامه این جلسه نمایندگان تشکل‌های کارفرمایی و شرکت‌های حسابرسی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا