کشف یک کشتی ۴ هزار ساله در اعماق دریای مدیترانه

سیناپرس: باستان شناسی زیر آب یکی از شاخه های این دانش به شمار می رود که به جستجوی آثار و بقایای باقی مانده از روزگار پیشین در زیر دریاها می پردازد. آثار باقی مانده در زیر آب برخلاف آثار باستانی باقی مانده در سطح زمین کمتر مورد تاراج و آسیب های انسانی قرار گرفته و در خود شواهد و اسناد دقیقی از روزگار گذشته دارند. به تازگی یک کشتی باستانی در پژوهش های باستان شناسی زیر آب در دریای مدیترانه کشف شده است که باستان شناسان گمان می برند دارای قدمتی بالغ بر 4 هزار سال است. در صورتی که این تخمین عمر با آزمایش های علمی نیز اثبات شود، این کشتی را می توان یکی از قدیمی ترین کشتی های تاریخ زندگی بشر دانست. در حال حاضر تیمی پژوهشی متشکل از باستان شناسان حوزه باستان شناسی زیر آب  دانشگاه آنکارا در حال بررسی بقایای این کشتی هستند.

حیات ارکنال سرپرست این کاووش در گفتگو با آژانس خبری حریت اعلام کرد: اگر آزمایشهای در حال انجام، نظر ما را در مورد قدمت 4 هزار ساله این کشتی تائید کند، این موضوع نقطه عطفی در تاریخ علم باستان شناسی خواهد بود.

قدمت تاریخی بندر اورلا Urla در کشور ترکیه و شهر باستانی کلوزمنای Klozemenai در ساحل دریای مدیترانه به قرن هفتم پیش از میلاد باز میگردد. این شهر و ساکنان آن در قرن هشتم میلادی توسط زلزله ای مهیب از صفحه روزگار محو شد که این موضوع سبب شده است تا آثار و شواهد زیادی از این تمدن برای باستان شناسان باقی بماند. در حال حاضر مرکز مطالعات باستان شناسی زیر آب مصطفی وهبی کوچ  Mustafa Vehbi Koç Maritime Archaeology Research Center  و موسسه Archaeopark در حال مطالعه و بررسی بقایای این محوطه باستانی هستند.

گفتنی است پیش از این دو کشتی باستانی دیگر در این منطقه کشف شده بود که قدمت آن ها به دوره برنز باز می گشت. گزارش کامل از کشف این دو کشتی در سایت های علمی باستان شناسی منتشر شد. در حال حاضر آزمایش های جدید بر روی این کشتی تازه کشف شده در حال انجام بوده و به طور همزمان باستان شناسان در حال کاووش بقایای این کشتی در زیر دریا هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا