دویدن یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های جهان

دویدن، ورزشی رایگان است، نیاز به تجهیزاتی ندارد و می‌توان در محیط دارای منظره‌ خیره‌کننده‌ای دوید؛ بنابراین، تعجبی ندارد که دویدن یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های جهان است.

تعداد دوندگان تفریحی در استرالیا از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ دوبرابر شده است. حال چیزی بیش از ۱/۳۵ میلیون استرالیایی (۷/۴ درصد) برای تفریح و ورزش می‌دوند. مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله‌ British Journal of Sports Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد که دویدن می‌تواند به‌‌میزان قابل‌توجهی سلامتی شما را بهبود بخشد و خطر مرگ را در یک نقطه‌ خاص از زمان کاهش دهد. برای دستیابی به مزایای دویدن نیازی نیست که حتما خیلی سریع یا در مسافت‌های بسیار طولانی بدوید.

پژوهش‌های گذشته نشان داده‌اند که دویدن خطر بروز چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، ناتوانی، دیابت نوع۲، بیماری قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد. دویدن همچنین موجب تقویت استقامت هوازی، عملکرد قلب، تعادل و متابولیسم می‌شود. این‌ها مولفه‌های مهمی از سلامت بدن هستند.

بنابراین منطقی است که فرض کنیم دویدن می‌تواند موجب افزایش طول عمر شود. اما شواهد علمی گذشته درمورد این موضوع ضد و نقیض بوده است. در مطالعه‌ جدید، نتایج ۱۴ مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که در آن‌ها ارتباط بین دویدن و خطر مرگ در اثر همه‌ عوامل، بیماری قلبی و سرطان تعیین شده بود. کل نمونه شامل بیش از ۲۳۰ هزار شرکت‌کننده می‌شد که ۱۰ درصد آن‌ها دونده بودند.

در این مطالعات وضعیت سلامتی شرکت‌کنندگان به مدت ۵/۵ تا ۳۵ سال مورد پیگیری قرار گرفته بود. در جریان این زمان، ۲۵۹۵۱ نفر از شرکت‌کنندگان از دنیا رفتند. پژوهشگران وقتی داده‌های این مطالعات را کنار هم قرار دادند، دریافتند که در طول دوره‌ مطالعه، احتمال مرگ در اثر هر علتی، در افراد دونده، در‌مقایسه‌ با افراد غیردونده، ۲۷ درصد کمتر بود. خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سرطان نیز در دوندگان به ترتیب ۳۰ و ۲۳ درصد کمتر بود.

دویدن بیشتر، لزوما بهتر نیست

پژوهشگران نشان دادند که دویدن یک بار در هفته یا به‌مدت ۵۰ دقیقه در هفته، خطر مرگ در یک نقطه‌ معین از زمان را کاهش می‌دهد. به‌نظر نمی‌رسید که این مزایا با دویدن بیشتر افزایش یا کاهش پیدا کند. این خبر برای کسانی که وقت زیادی برای ورزش ندارند، خوب است اما نباید کسانی را که از دویدن بیشتر لذت می‌برند، دلسرد کند. به‌گفته‌ پژوهشگران، حتی دویدن شدید (برای مثال هر روز یا ۴ ساعت در هفته) برای سلامتی خوب است.

نکته‌ دیگر اینکه، مزایای دویدن لزوما با افزایش سرعت دویدن بیشتر نمی‌شوند. مزایای دویدن در هر سرعتی بین ۸ تا ۱۳ کیلومتر بر ساعت، یکسان بود. می‌توان گفت، دویدن با سرعتی که در آن احساس راحتی می‌کنند، بهترین گزینه برای سلامتی شما است.

دویدن خطراتی نیز دارد

دویدن ممکن است منجر به آسیب‌های ناشی از استفاده‌ بیش از حد شود. این وضعیت به‌عنوان پیامدی از فشار مکانیکی مکرر روی بافت‌ها بدون وجود زمان کافی برای بازیابی اتفاق می‌افتد. داشتن سابقه‌ جراحت و فعالیت طولانی‌مدت خطر بروز این نوع جراحت‌ها را افزایش می‌دهد. با اجتناب از سطوح ناهموار یا سخت، پوشیدن کف مناسب و عدم افزایش ناگهانی سرعت یا مدت زمان دویدن، این خطرات را می‌توانید به حداقل برسانید.

همیشه خطر مرگ ناگهانی طی ورزش وجود دارد اما این اتفاق بسیار به‌ندرت رخ می‌دهد. مزیت کلی دویدن بسیار فراتر از خطرات همبسته با آن است. دوره‌های کوتاه‌مدت‌تر و سرعت پایین‌تر موجب کاهش خطرات می‌شود.

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا