جشنواره تایپوسام آیین عجیب هندوا

طی تایپوسام خدای موروگان مورد عبادت قرار می‌گیرد و به‌وسیله هدیه بابت فداکارهای او از وی قدردانی می‌شود. همه افراد حاضر در جشن بدن خود را سوراخ نمی‌کنند و کارهای دردناک انجام نمی‌دهند.

اکثراً افرادی که کارهای نمایشی انجام می‌دهند بدن خود را سوراخ می‌کنند. معمولاً نیز سوراخ کردن صورت و زبان رایج است. برخی عقیده دارند که تایپوسام درواقع جشن تولد موروگان است. شرکت‌کنندگان در آن فریاد می‌کشند: وِل، وِل، وِل!

تایپوسام زمانی است که قرص ماه در ماهِ تامیل (Tamil) تایلندی کامل شود. با توجه به اینکه این رویداد بر اساس محاسبات قمری (حرکت ماه در بازه زمانی خاص) است، سال‌ به‌ سال زمان آن تغییر می‌کند. ولی زمان برگزاری از ژانویه تا فوریه است. تایپوسام در سال 2019، در تاریخ 21 ژانویه برگزار می‌شود و در سال 2020 نیز در تاریخ 8 فوریه برگزار می‌گردد.

پیروان آیین هندو همراه با نواختن طبل و شعار دادن در راهپیمایی شرکت می‌کنند و فاصله بین معابد تا مناطق محل عبادت را طی می‌کنند. گردشگران اجازه دارند در پیاده‌روی شرکت کنند و از مراسم عکس بگیرند.

این جشن در هند و معمولاً در جنوب آن برگزار می‌شود. همچنین در یکی از بزرگ‌ترین تایپوسام‌ها هرساله بیش از یک‌میلیون پیرو هندو نیز در نزدیکی کوالالامپور جمع می‌شوند. این جشن تایپوسام در نزدیکی مجسمه طلایی موروگان در کوالالامپور برگزار می‌شود که بیش از 42 متر ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین نوع از مجسمه‌های این خدای هندو است. معمولاً بزرگ‌ترین جشن‌های تایپوسام در مالزی و سنگاپور برگزار می‌شود. ازجمله دیگر مکان‌های برگزاری جشن می‌توان به؛ جزیره پِنانگ مالزی و منطقه مِدان در شمال سوماترای اندونزی اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا