سم ارگانیک درختان میوه دار تولید شد

عطیه دوازده امامی، مجری طرح در گفتگو با مهر اظهار کرد: امروزه با توجه به اثرات زیانبار مصرف سموم شیمیایی بر محیط‌زیست و سلامت موجودات زنده و انسان‌ها، تحقیقات گسترده‌ای به منظور استفاده از ترکیبات و فرآورده‌های زیستی در سراسر دنیا در حال انجام است.

وی افزود: یکی از آفات مهم باکتری «اروینیا آمیلوورا» است که خسارت‌های قابل توجهی در درختان میوه دانه‌دار مانند سیب، به و گلابی در ایران و کشورهای دیگر ایجاد کرده است. همه‌ساله در اثر حمله این باکتری، بخش عمده‌ای از درختان میوه‌دار شامل به، سیب و گلابی از بین می‌روند.

این محقق با بیان اینکه کنترل این آفت عموماً به وسیله سموم شیمیایی از جمله ترکیبات اکسید مس صورت می‌گیرد، عنوان کرد: با توجه به خسارت ترکیبات اکسید مس به شکوفه‌های درخت، محققان همواره به دنبال سموم آلی مؤثر برای کنترل این آفت بوده‌اند.

دوازده امامی گفت: از این رو در صدد برآمدیم که با فناوری نانو، آفت کشی را با عصاره های گیاهی تولید کنیم.

وی در خصوص محصولی که تولید کرده است، افزود: این محصول از عصاره‌های گیاهی مختلف از جمله گیاه مورد، آویشن و زردچوبه تشکیل شده؛ در واقع این ترکیبی ارگانیک است که منجر به از بین رفتن باکتری آتشک می‌شود.

به گفته وی، نوآوری موجود در این محصول نسبت به محصولات مشابه ارگانیک دیگر، ترکیب چند عصاره گیاهی با یکدیگر است؛ هر کدام از عصاره‌ها به‌تنهایی منجر به کاهش رشد باکتری می‌شوند اما در ترکیب با یکدیگر اثر باکتری‌کشی خود را تقویت می‌ کنند و عملکرد را افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد: این سم ارگانیک تولید شده، قابل رقابت با سموم شیمیایی مانند «نوردکس» بوده و اثرات سوء ناشی از مصرف سموم شیمیایی بر انسان و به طور کلی محیط‌زیست را ندارد.

این محقق با اشاره به ویژگی های سم ارگانیکی که تولید کرده گفت: ممانعت از رشد باکتری اروینیا آمیلوورا (آتشک) بر روی درختان میوه دانه‌دار، افزایش بازدهی تولید محصول، کاهش اثرات زیانبار استفاده از سموم شیمیایی و حفظ محیط‌زیست، حفظ درختان میوه‌ دانه‌دار و جلوگیری از خسارت‌های ناشی از آتشک بر باغ‌های میوه، تولید سم ارزان‌قیمت و اقتصادی بودن از جمله مزایای این محصول به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این محصول ۱۰۰ درصد گیاهی بوده و با فناوری نانو به تولید رسیده است، بیان کرد: این سم سازگار با محیط‌زیست بوده و می تواند آفت آتشک در شرایط طبیعی و مزرعه را کنترل کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا