پدافندغیرعامل، مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید

 واژه‏  "آفند" نیز به معنای "جنگ، جدال، پیکار و دشمنی" است. پدافند غیرعامل به مجموعه ای از اقدامات غیرنظامی که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری شریان های کشور، تداوم فعالیت ‏های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات می شود.

این در مقابل پدافند عامل است که دفاع در مقابل دشمن با بکارگیری سلاح‏ ها، تجهیزات جنگی و تکنیک‏ های رزمی به منظور از کار انداختن ماشین‏ های جنگی دشمن و نابودی آن است.

پدافند غیر عامل به دو بخش پدافند سخت و پدافند نرم تقسیم می شود. اقدامات سخت افزاری مثل اقدامات مهندسی، پیشگیری، پیش بینی و کاهش مخاطرات مربوط به پدافند سخت می باشد در حالی که پدافند نرم استفاده از تاکتیک هایی برای برنامه ریزی و آماده سازی سیستم است.

در چارچوب همین اقدامات، برخی از محققان بر این باورند که در پدافند غیر عامل، سیستم باید بتواند در مواجه با بحران و بدون نیاز به عامل انسانی بر حملات و تهدیدات غلبه کند. 

بدین ترتیب پدافند غیرعامل شامل اقدامات پیشگرانه فیزیکی و انسانی در برابر تهدیدات خارجی می باشد. اقدامات دفاعی غيرعامل شامل اصول اساسي و ملاحظاتي است كه در اغلب كشورهايي جهان با كمي اختلاف مورد پذيرش واقع شده است ولي شيوه بكارگيري آنها ابتكاري، هنرمندانه و خردمندانه است و به همين دليل، وسعت هر اصل به خلاقيت‌هاي فكري بشر و شرايط زمان و مكان بستگي دارد و بعضاً حد و مرزي براي اين اصول نمي‌توان تعيين كرد و  در حد غير قابل تصوري در نحوه بكارگيري اصول دفاع غيرعامل تنوع وجود دارد.

اهم وظایف پدافند غیر عامل عبارتند از: اقدامات پيشگيرانه و كاهش دهنده، آماده سازي و امداد رساني، هشدار و اخطار و باز سازي مجدد. تمام این اقدامات برای حفاظت از انسان و در این راستا حفاظت از زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم است.

  با توجه به اهمیت پدافند غیرعامل، دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه معین و مادر استان مازندران با همکاری دانشگاه صنعتی مالک اشتر اقدام به برگزاری همایش ملی حفاظت از زیرساخت های حیاتی در تاریخ های 28 و 29 آبان 1398 کرده است (اطلاعات تکمیلی در سامانه http://www.cip2019.ir ).

همچنین، هم راستا با نکوداشت استانی هفته پدافند غیرعامل که با شعار "پدافندغیرعامل، مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید" از تاریخ هشتم لغایت چهاردهم آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد، برنامه دانشگاه مازندران به شرح ذیل است:

الف- برگزاری مراسم پدافند غیرعامل.

ب- تشکیل کارگروه های علمی پدافند غیرعامل.

ج- مسابقه دانشجویی ایده پردازی در حوزه پدافند غیرعامل.

د- برگزاری سخنرانی و نشست در هفته پدافند غیرعامل توسط افراد متخصص و صاحب نظر.

ه- ارایه فعالیت ها و اقدامات پدافندی دانشگاه در هفته پدافند غیرعامل با مشارکت گروه های پژوهشی، IT، آپا و فنی و مهندسی دانشگاه.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا