دانشجوی قلابی که نخبه شد!

چندی پیش با پیگیری حراست دانشگاه شهید بهشتی پرونده‌ای برای رسیدگی به کلانتری 163 ولنجک ارجاع شد. دختر جوانی بدون طی هیچ گونه مراحل ثبت نام و حتی شرکت در کنکور اقدام به حضور در کلاس‌های تئوری و عملی رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی کرده بود. بنابراین رسیدگی به این موضوع در دستور کار ماموران کلانتری قرار گرفت و تحقیقات در این رابطه آغاز شد.

تحقیقات پلیس نشان داد که دختری بیست ‌وسه ساله حدود یک ‌سال در کلاس‌های درس رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حاضر شده بود و در آن‌جا درس می‌خواند. شنیده ها حکایت از آن دارد که این دختر جوان به دیگر دانشجویان گفته بود با پرداخت چندین‌میلیارد و بدون شرکت در کنکور در این دانشگاه ثبت نام کرده است. این موضوع باعث نارضایتی دیگر دانشجویان شده و در همین راستا اعتراض خود را به حراست دانشگاه اعلام کردند.

در نهایت رییس کلانتری ولنجک اعلام کرد برای این دختر جوان با شکایت حراست دانشگاه، پرونده‌ای تشکیل شده و این فرد برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شده است.

ورود و خروج در دانشگاه‌های ما دشوار نیست!

بعد از انتشار این اخبار مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت به آن واکنش نشان داد و اظهار کرد: اینکه فردی کارت دانشجویی و مدارک دانشجویی نداشته باشد و بخواهد سر کلاس‌های آموزشی دانشگاهی حضور پیدا کند، کلاهبرداری چندان سختی نیست و این اتفاق در دانشگاه‌های بزرگ و پردیس‌های این دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد. اما اینکه آن فرد بخواهد برای حضور در این کلاس‌ها مبلغی را پرداخت کند، قطعا از لحاظ عقلی و روانی مشکلی داشته است.

مسوولان امر و دست اندرکاران حوزه آموزش عالی کشور نباید با توجیه این موضوع و سایر موارد این چنینی را از سر خود باز کنند و قطعا باید تجدیدنظری در رابطه با وضعیت دانشگاه ها و نحوه نظارت بر آنها صورت گیرد.

دکتر کیانوش جهانپور با بیان اینکه قطعا ورود و خروج در دانشگاه‌های ما آنچنان دشوار نیست که فردی نتواند این کار را انجام بدهد، اگرچه در مواردی برای ورود به دانشگاه کارت دانشجویی کنترل می‌شود؛ اما ممکن است افرادی نیز با ترفندی در این مراکز رفت و آمد داشته باشند و وقتی هم بعد از مدتی چهره فرد برای نگهبانان و نیروهای حراست شناخته شود، دیگر مدارک آنها کنترل نمی‌شود، گفت: بنابراین ورود این فرد به دانشگاه موضوع عجیبی نبوده است؛ اما اینکه فردی ادعا کند که امتیاز حضور در کلاس‌های آموزشی دانشگاه را با پرداخت چندین میلیارد خریداری کرده است، امری شدنی نیست. چرا که حضور در کلاس‌های آموزشی برای فردی امتیاز محسوب نمی‌شود و اگر هم افرادی بابت این موضوع از آن فرد دانشجونما مبلغی را دریافت کرده باشند خود آنها نیز کلاهبردار بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، با نگاهی خوشبینانه در صورتی که بپذیریم هیچ فساد مالی در کار نبوده و فرد مذکور از نظر عقلی و روانی دچار اختلال است باز هم سوالی که در اینجا پیش می آید این است که چرا دانشگاه های معتبر دولتی و مطرح کشورمان تا این حد نابسامان هستند که فردی می تواند به مدت یک سال در این دانشگاه رفت و آمد و حتی بدون اینکه اسمش در لیست حضور و غیاب باشد در کلاس ها شرکت کند و از آن مهمتر فردی که کنکور نداده است چگونه می تواند به عنوان یک دانشجوی نخبه در برنامه صدا و سیما نیز حضور پیدا کند!

اینها بخشی از ابهاماتی است که از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مسوولان وزارت بهداشت و وزارت علوم انتظار می رود در رابطه با آن روشنگری کرده و در خصوص ابهامات مطرح شده در رابطه با این پرونده به طور دقیق شفاف‌سازی کنند.

به نظر می رسد، مسوولان امر و دست اندرکاران حوزه آموزش عالی کشور نباید با توجیه این موضوع و سایر موارد این چنینی را از سر خود باز کنند و قطعا باید تجدیدنظری در رابطه با وضعیت دانشگاه ها و نحوه نظارت بر آنها صورت گیرد.

آنچه در این میان جای تاسف دارد این است که وقتی در دانشگاه های معتبری مانند دانشگاه شهید بهشتی شاهد تخلفات این چنینی هستیم دیگر از سایر دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی که اساس آنها بر مبنای صرف هزینه است، چه انتظاری می رود؟

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا