تولید خودروهایی که در دنیا منسوخ شده است

در پی انتشار این خبر، سازمان محیط زیست مخالفت جدی خود را اعلام کرده و معتقد است شهرهای ایران در وضعیت کنونی هم تاب آلودگی را ندارند و اگر خودروی سواری دیزلی نیز به ناوگان ایران اضافه شود آینده مبهمی پیش روی ماست. اما، ایران خودرو این اظهارات را رد کرده و معتقد است که جای نگرانی نیست.

اما، علیرغم اظهارات مقامات ایران خودرو پیرامون بی ضرر بودن خودروهای سبک دیزلی، سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که این موضوع برای بررسی‌های فنی بیشتر به کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور محول می شود و پیرو این اقدام دانشگاه ها نیز مخالفت قاطع خود را نسبت به تولید این محصول اعلام کردند.

پس از حرف و حدیث هایی که پیرامون این اقدام ایران خودرو ایجاد شد، مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو اعلام کرد سواری دیزلی تولید شده توسط این گروه، می‌تواند استاندارد یورو۵ را پاس کند.

همه اینها در حالیست که سالها پیش نقش خودروهای سنگین دیزلی در آلودگی هوای کلانشهرهای کشور مورد بحث و توجه قرار گرفته و در آن زمان سازمان حفاظت محیط زیست سیاست هایی را پیرامون این چالش در پیش گرفته بود. حال سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا علیرغم آگاهی پیرامون مضرات خودروهای دیزلی و نقش آنها در آلودگی هوا ورود ناوگان دیزلی سواری ناوگان حمل و نقل ایران منطقی است؟

با توجه به اینکه مسوولان و حامیان محیط زیست این اقدام ایران خودرو را تهدید جدی برای آلودگی هوا دانسته و در صدد مقابله با آن برآمدند اما، ایران خودرو دیزل هم قصد دارد ماجرا را برای گرفتن یارانه و تسهیلات دولتی به شورای اقتصاد بسپارد.

بر اساس این گزارش در حال حاضر 150 هزار خودروی سنگین دیزلی در تهران تردد می کنند و اگر قطر اگزوز هرکدام حدود 10 سانت باشد، یک اگزوز با قطر 10 کیلومتر روزانه میلیون ها تن آلاینده را وارد ریه های تهرانی ها می کند.

از سوی دیگر، اروپایی ها در پی حذف خودروهای دیزلی از ناوگان های حمل و نقل خود هستند، اما خودروسازهای ایرانی معتقدند خودروهای دیزلی هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند بلکه مشکل از دولت است که بر حواشی مربوط به این خودروها به درستی نظارت نمی کند.

مسوولان و مراکز تحقیقاتی ایران خودرو در حالی از بی ضرر بودن خودروهای دیزلی دم میزنند که سازمان بهداشت جهانی همواره مواد آلاینده دیزلی را هم ردیف مواد رادیو اکتیو قرار می دهد. از سوی دیگر، خودروهای دیزلی به دلیل حساسیتی که دارند نگهداری ویژه ای نیاز داشته و قطعات یدکی گران قیمتی نیز دارد.

در هرحال، تمام این صحبت ها و اظهارنظرهای متفاوت در حالی است که ایران خودرو اعلام کرده تحقیقاتش پیرامون این محصول تمام شده و به محض دریافت مجوز آماده تولید انبوه و عرضه این محصول به بازار است.

حال باید دید نتیجه این تناقضات میان سازمان محیط زیست و ایران خودرو چه می شود و دولت در این میان چه نقشی را ایفا می کند؟

گزارش:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا