روز ملی جنگل

  •  روز ملی جنگل

طبق تعریف FAO مناطقی که حداقل تاج پوششی آن ۱۰% به بالا باشد جنگل به حساب می آید.با این تعریف، ایران حدود ۱۱ میلیون هکتار جنگل دارد که ۸/۸ درصد از مساحت ایران است.بررسی عکس های هوایی دوره 50 ساله 1334 تا 1386 توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می دهد که به طور متوسط سالانه 2867 هکتار از جنگل های شمال ایران تخریب شده است. این رویه ادامه پیدا کند تا پنجاه سال آینده در بسیاری از نقاط شمال ایران آثاری از جنگل های بازمانده از دوران سوم زمین شناسی نخواهیم داشت.

علاوه بر ضرورت اتخاذ سیاست ها و برنامه ریزی های مناسب در دستگاههای دولتی که در این زمینه نقش مهمی دارند، اصلاح رفتارهای نادرست ناشی از عدم آگاهی و آموزش نیز اهمیت حیاتی داشته، چرا که ناآگاهی شهروندان، تیشه ای است که متاسفانه به جان جنگل های کشور افتاده است.به همین مناسبت 8مردادماه به عنوان روز ملی جنگل نامگذاری شده است.

  • روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی

روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی به تایید مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۸ مرداد است که در این روز همایش‌ها، بزرگداشت‌ها و یادبودهایی برای ایشان برگزار می‌شود.ابوالفتوح يحيي بن حَبش ابن اميرَك سُهروردي، حكيم، متكلم، اديب و فيلسوف شهير، معروف به شيخ اشراق، در سال 549 ق در سهرورد در حوالي زنجان به دنيا آمد.

وي پس از آن كه حكمت و اصول فقه را فرا گرفت در علوم حكمت و فلسفه سرآمد همگان شد و بر اثر تيزهوشي، قوت حافظه و نيك‏انديشي، در بسياري از علوم زمان به استادي دست يافت. سهروري چون در بسياري از موارد، برخلاف راي قدما سخن گفته و از حكمت ايراني و اصطلاحات دين زردشتي استفاده كرده بود، متعصبان او را به الحاد و بي‏ديني متهم نموده و با نظر علماي حَلَب، فرمان به قتل او دادند. تا اينكه سرانجام وي را در سال 587 ق در 38 سالگي به قتل رساندند.

سهروردي آثار متعددي به فارسي و عربي دارد كه منطِقُ التّلويحات، المقاوِمات، حكمةُ الاِشراق به عربي و روزي با جماعت صوفيان، عقل سرخ و پرتونامه به فارسي از آن جمله‏اند. سهروردي، حكمت اشراق را احيا نمود و آن را به كمال رسانيد. در حكمت اشراق، سير و سلوك تنها زاده فكر نيست، بلكه بر اثر رياضت و راهنمايي ذوق حاصل شده است. ملاصدراي شيرازي و حاج ملا هادي سبزواري از عقايد سهروردي بهره بردند و از آن در ارايه و تبيين حكمتِ متعاليه استفاده كردند.

  • زاد روز هنری فورد

هنری فورد متولد ۳۰ ژوئیه ۱۸۶۳ بود . وی کارآفرین، مخترع، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی بود، که شرکت خودروسازی فورد را در سال ۱۹۰۳ تأسیس نمود. 

وی مخترع خط تولید صنعتی است، که نخستین بار با هدف تولید خودروی ارزان‌قیمت خط تولید را به کار گرفت. او نه تنها انقلابی در صنعت اروپا و آمریکا ایجاد کرد، بلکه ترکیب تولید انبوه کالا، دستمزد بالا برای کارگران و قیمت پایین پیشنهادی او چنان تأثیری بر اقتصاد و جوامع قرن بیستم ایجاد کرد، که آن را فوردیسم نامیدند.او در ۷ آوریل ۱۹۴۷درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا