پهپادی که محل تجمع گازهای سمی را پیدا می کند

پهپاد یادشده SNAV نام دارد که مخفف عبارت وسیله نقلیه هوایی نانوی دارای حس بویایی است. وزن این پهپاد ۳۵ گرم است و بر مبنای پهپاد چهار پره ای Crazyflie ۲.۰ mini ساخته شده است. چهار مرکز تحقیقاتی در اسپانیا برای ساخت پهپاد یادشده با یکدیگر همکاری کرده اند.

پهپاد مذکور دارای حسگرهای متعددی است که می‌توانند انواع گازهای ناشی از اکسیدشدن فلزات را شناسایی کنند. از SNAV می‌توان برای شناسایی گازهایی مانند دی اکسیدکربن، متان و برخی ترکیبات بی اثر ارگانیک مانند اتانول، استون و بنزن هم بهره گرفت.

این پهپاد هم قادر به شناسایی محل دقیق نشت گاز است و هم می‌تواند مسیر انتشار گاز سمی را ردگیری کند تا نجات جان افرادی که به همین علت در معرض خطر هستند، ممکن شود.

باتوجه به اینکه سیستم موقعیت یابی جی پی اس در محیط‌های بسته قابل استفاده نیست، پهپاد مذکور از گیرنده‌ها و فرستنده‌های رادیویی استفاده می‌کند. در آزمایش‌هایی که تا به حال انجام شده از شش پهپاد مذکور با موفقیت استفاده شده و همگی آنها توانسته اند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده‌های خود را رد و بدل کنند.

این پهپاد هم به طور خودکار قادر به انجام عملیات شناسایی است و هم می‌تواند با دریافت دستور به نقطه برنامه ریزی شده برود. عبور از حفره‌ها، کانال‌ها یا دیگر فضاهای تنگ از جمله مزایای استفاده از پهپاد مذکور است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا