ارتباط ماه تولد با ابتلا به بیماری های قلبی

در این مطالعه محققان دریافتند ماهی که افراد در آن متولد می شوند با خطر ابتلا به 55 بیماری مختلف مرتبط است. از نتایج بدست آمده مشخص شد افرادی که در خرداد ماه متولد می شوند کمتر به بیماری های مرتبط با ماه تولد خویش مبتلا می شوند و در مقابل افرادی که در آبان ماه متولد می شوند بیشترین احتمال ابتلا به بیماری مرتبط با ماه تولد خویش را دارا هستند.

به گفته نیکولاس تاتونتی، نویسنده ارشد این مقاله و استادیار انفورماتیک زیست پزشکی دانشگاه کلمبیا , داده های جدید به دانشمندان کمک می کند تا پرده از فاکتور های خطر آفرین بیماری های جدید بردارند.

تحقیقات پیشین نشان می داد که افراد متولد زمستان ( زمانی که روز ها کوتاه تر هستند و افراد کمتر با نور خورشید که عامل تولید ویتامین دی در بدن انسان است در تماس هستند.) سطح ویتامین دی بدنشان کمتر از سایرین بوده و همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آن ها بیشتر است. اما محققان در تحقیقات اخیر به دنبال ارتباط بیماری افراد متولد سایر ماه ها با زمان تولدشان هستند تا ببینند که آیا مبتلا شدن آن ها ربطی به ماهی که در آن متولد شده اند دارد یا خیر.

آن ها بیش از 1.7 میلیارد گزارش پزشکی از بیماران مرکز درمانی دانشگاه کلمبیا که بین سال های 1279 تا 1379 متولد شده بودند و بین سال های 1364 تا 1392 درمان شدند را مورد بررسی قرار دادند. گفتنی است که بیشتر این افراد بین 20 تا 60 سال سن داشتند.

ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به شدت مرتبط با ماه تولد افراد بوده و کسانی که متولد زمستان هستند بیشترین خطر ابتلا را تجربه می کنند. به عنوان مثال بیماری هایی مثل فشار خون بالا و بیماری های عضله قلب در متولدین دی ماه بیشتر از سایرین دیده شد و این بیماری ها در میان متولدین شهریور کمتر از سایرین روی داده است.

هنوز علت اینکه چرا بیماری های قلبی و عروقی در میان متولدین فصل زمستان شایع تر است مشخص نشده اما دانشمندان احتمال می دهند که عفونت های زمان بارداری که بیشتر از سایر فصول در زمستان روی می دهد می تواند ارتباطی با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در میان کودکان متولد ماه های سرد سال افزایش دهد.

مححققین همچنین با آزمایش های متعدد دریافتند که وقوع بیش فعالی در میان افراد متولد ماه های آخر سال شایع تر از سایر ماه ها بوده و در میان آن ها افراد متولد آبان بیشترین احتمال ابتلا را تجربه می کنند. به گفته محققان احتمال دارد علت این امر نارس بودن کودکان متولد این ماه ها در مقایسه با سایر هم سن های خود بوده و آن ها بیشتر خطر ابتلا به بیش فعالی را تجربه کنند.

گفتنی است که جامعه آماری این آزمایش ها بسیار متنوع و گسترده است و محققان فاکتور های فرهنگی و اقتصادی را در نتایج حاصله لحاظ نکرده اند.

به گفته مری بولند محقق دانشگاه کلمبیا , دانشمندان قصد داشتند تا گروه های مورد مطالعه را گسترش دهند و در داده های بدست آمده شرایط اقلیمی و زیست محیطی افراد را نیز وارد فاکتور های موثر نمایند که این امر می توانست ارتباط میان ماه تولد و ابتلا به بیماری های گوناگون را دگرگون سازد اما او اعتقاد دارد که بیشتر پارامتر ها بعد از در نظر گرفته شدن این شرایط ثابت خواهند ماند. وی می افزاید همه از نتایج بدست آمده از تحقیقات اخیر شگفت زده خواهند شد. لازم به ذکر است که شرایط اقلیمی پیش از تولد روی سلامت آینده فرد اثر گذار بوده اما نباید در مورد آن نگرانی بیش از اندازه داشت.

مطابق صحبت های تاتونتی خطر ابتلا به بیماری ها که با ماه تولد فرد در ارتباط است در مقایسه با سایر فاکتور های موثر دیگر همانند رژیم غذایی و تحرک بدنی از اهمیت کمتری برخوردار است.

نتایج این تحقیقات همین ماه در مجله American Medical Informatics Association به چاپ رسیده است.