فرصت یادگیری بهتر برای دانش آموزان دو زبانه فراهم شد

در حالی كه زبان به عنوان یك ابزار ساده و در دسترس برای یادگیری و ارتباط است اما این ابزار در برخی از مناطق كشور به درستی كاركرد خود را ندارد زیرا زبان رایج در این مناطق با زبان رسمی كشور تفاوت های فراوانی دارد.

مشكل اصلی این دانش آموزان ناشی از شكاف و تفاوت زبان آموزشی با زبان مادری است؛ آنان در ابتدا به درستی نمی توانند به زبان معلم یا زبان آموزشی صحبت و ارتباط كلامی و ادراكی برقرار كنند.

در بین دروس آموزشی مقطع ابتدایی دو درس دیکته و خواندن زبان فارسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا دانش آموزان با فراگیری این دو درس با سواد می شوند. این در حالی است که برخی از دانش آموزان مناطق دو زبانه به خصوص در دو پایه اول و دوم ابتدایی به علت آشنایی نداشتن با دستور زبان فارسی از نظر گفتاری و شنیداری در خواندن و نوشتن دچار مشکلاتی هستند. مشکلاتی که می تواند افت تحصیلی و گاهی ترک تحصیل این دانش آموزان را رقم بزند.

کاهش اعتماد به نفس، سرخوردگی،  نگرش منفی نسبت به خود و مدرسه، صرف هزینه های زیاد برای جبران مشکلات پیش آمده از سوی خانواده‌ها و سیستم آموزشی، اتلاف زمان بیشتر برای آموزش و یادگیری توسط معلمان از دیگر مشکلات آموزش این دانش آموزان دو زبانه است.

در حالی که مشکلات آموزش زبان فارسی به کودکان دو زبانه همچنان به قوت خود باقی است و بسیاری از دانش آموزان دو زبانه به ویژه در پایه اول با افت تحصیلی زیادی مواجه هستند اما رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از اضافه شدن آزمون «بسندگی زبان فارسی » به طرح سنجش سلامت کودکان در بدو ورود به دبستان خبر داد تا این دانش آموزان دو زبانه بتوانند با زبان فارسی ارتباط بهتری برقرار کنند

به گفته وی، اگر این دانش آموزان شناسایی نشوند و به خوبی آموزش نبینند پس از گذشت چند سال مدرسه را رها خواهند کرد.

وی به ضرورت اجرای آزمون« بسندگی زبان فارسی» اشاره کرد و افزود: هم اکنون در زمینه افت تحصیلی با دو گروه دانش آموز دیر آموز و دو زبانه ای که پیش دبستانی را سپری نکرده اند، مواجه هستیم.

وی در این خصوص به ایسنا گفت: در حال حاضر به تعدادی از دانش آموزانی که ساکن در مناطق 2 زبانه کشور هستند، برچسب دیرآموزی زده می‌شود در حالی که پس از گذشت مدتی مشخص می شود مشکل این افراد یادگیری نبوده بلکه به دلیل نا آشنایی با زبان فارسی در یادگیری دروس دچار مشکل شده اند. اجرای طرح «بسندگی زبان فارسی» می تواند کمک بزرگی برای رفع این مشکل باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: ما باید موانع آموزشی را برطرف کنیم تا عدالت آموزشی وجود داشته باشد. طرح «بسندگی زبان فارسی» در راستای عدالت آموزشی، دسترسی به آموزش و فرصت‌های برابر برای یاددهی- یادگیری را ممکن می‌سازد.

وی اظهارداشت: در اجرای این طرح ما برنامه‌های آموزش جبرانی خواهیم داشت تا دانش آموزان بتوانند از کلاس درس استفاده کنند و از مدرسه طرد نشوند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا