ستاری:همه بخش های جامعه نیاز به اصلاح فرهنگی دارد

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری روز دوشنبه در جمع مسوولان و اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان اظهار کرد: تغییر فرهنگ در اقتصاد دانش بنیان باید اتفاق بیفتد تا صنعت به حضور دانشگاه پی ببرد.

وی با اشاره به رسوخ فرهنگ یک قرن گذشته اقتصاد نفتی در کشور افزود: اقتصاد نفتی تولید، درآمد مالیاتی و گمرکی ندارد، زیرا بدون زحمت وارد اقتصاد شده است.

ستاری ادامه داد:امروز کشور در شرایط مناسبی است تا بتواند خود را از این اقتصاد رها کند.

وی عدم ارتباط صنعت با دانشگاه را یکی از فرهنگ های غلط دانست و در ادامه تاکید کرد: در شرایط کنونی دولت به دنبال اعتماد به بخش خصوصی است و تلاش دارد تا فضای کسب و کار را رونق دهد.

وی با بیان اینکه در اقتصاد دانش بنیان دنبال تغییر فرهنگ هستیم، تصریح کرد: با پول نمی توان دانش خرید، زیرا هر آنچه که در کشور اتفاق افتاده خرید کارخانه بوده، در حالیکه بین صنعت و کارخانه تفاوت است و به این شیوه ما صنعت دار نشده ایم.

ستاری تاکید کرد: دانشگاهی که در اقتصاد دانش بنیان تعریف می شود وابسته به دولت نیست و با پول دولت نمی توان لیسانس تجاری تولید کرد، زیرا اگر قرار باشد کالایی با پول دولت تجاری شود، شکست می خورد.

وی صنعت را طراحی دستگاه ها، بهینه سازی و دانش سازی دانست و افزود: ما نسبت به فارغ التحصیلان دانشگاهی مسوولیت داریم و باید به آنها نوآوری بیاموزیم و آنها باید دو تا پنج سال در مراکز رشد و فناوری سرویس دهی و حمایت شوند.

ستاری گفت: اساس اقتصاد دانش بنیان بر روی سنت و مزیت های سرزمینی است که به عنوان مثال فرش و اسانس قابلیت تجاری سازی و درآمدزایی دارد.

وی از حمایت های صندوق پژوهشگران و ستادهای فناوری از پروژه های دانشگاهی و قابل تجاری سازی نام برد و گفت: این ضعف در بانک های ما وجود دارد که نمی توانند دانش را قیمت گذاری کنند، زیرا با دید نفتی به تمام درخواست ها می نگرند.

ستاری معافیت مالیاتی را از مزیت هایی دانست که می توان آن را به شرکت های دانش بنیان داد.

وی افزود: امسال برای نخستین بار در کشور یکهزار و 500 شرکت دانش بنیان معافیت مالیاتی گرفتند.

وی با اشاره به وجود 13 ستاد راهبردی توسعه فناوری در کشور گفت: آمادگی داریم برای هر پروژه که از سوی خیرین ارائه شود تا 30 درصد به نام خودشان، آنان را حمایت کنیم.

ستاری افزود: دانشجویان نخبه با معرفی دانشگاه از سوی بنیاد نخبگان و شرکت های دانش بنیان حمایت می شوند.

وی با اشاره به قابلیت های شهرستان کاشان و پتانسیل علمی موجود، دانشگاه کاشان را مرکزی برای حل مشکلات دانست و پیشنهاد ایجاد برج فناوری در این شهرستان و آمادگی بنیاد نخبگان را برای سرمایه گذاری در این عرصه اعلام کرد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به رصدخانه ملی ایران در کامو و چوگان، این پروژه را از جمله پروژه های تحقیقاتی دانست که برای نخستین بار در کشور در حال احداث است و تا 10 سال آینده قابلیت تجاری شدن ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا