اعطای تسهیلات به برگزیدگان ادبی کشور

به گزارش سیناپرس وحید عامری سیاهوئی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان بر اساس آئین‌نامه "شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی کشور" فرآیند شناسایی آحاد اجتماعی ادبی را در دو دوره "مستعد ادبی" و "سرآمد ادبی" آغاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از انجام این اقدام ارتقای فعالیت‌های نخبگان در حوزه زبان و ادبیات فارسی و تجلیل از بزرگان ادب فارسی بوده است.

رئیس بنیاد نخبگان استان هرمزگان افزود: براساس آئین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی کشور، متقاضیان به شکل فردی یا با معرفی از سوی نهادهای معتبر ادبی (مجامع ادبی، نهادهای تخصصی ادبی و…) می‌توانند در فرآیند ارزیابی در حوزه‌های شعر، داستان و تخصص‌های زبانی و ادبی شامل نویسندگی، ویرایش، آموزش زبان فارسی، ترجمه، زبان‌شناسی، پژوهش‌های زبانی و ادبی و… شرکت کنند.

عامری سیاهوئی در تشریح شروط لازم برای بهره‌مندی از تسهیلات برگزیدگان ادبی کشور عنوان کرد: "مستعدان برتر ادبی" باید آثار زبانی و ادبی دارای نشانه‌های خلاقانه، نوآورانه، واجد ارزش‌های ادبی و متفاوت با کار عموم داشته، احوال و آثارشان معرف تخلف به ادب اسلامی، التزام عملی به نظام اسلامی و آئین ملی باشد و در محدوده سنی ۱۵ تا ۴۰ سال باشند.

وی ادامه داد: از مهمترین مصادیق فعالیت‌های نخبگان ادبی "مستعدان برتر ادبی" می‌توان به برگزیده شدن در آزمون‌های ورود به دانشگاه‌ها، برگزیده شدن در المپیادهای ادبی، برگزیده شدن به عنوان دانش‌آموخته برتر بنیاد، کسب جایزه‌های تحصیلی بنیاد، داشتن فعالیت‌های ادبی، پژوهشی، ترویجی در حوزه ادبیات شامل برگزیده شدن در رویدادهای معتبر ادبی، نگارش کتاب‌های ادبی، انتشارات علمی و … اشاره کرد.

رئیس بنیاد نخبگان استان هرمزگان بیان کرد: همچنین "سرآمدان ادبی" باید صاحب سبک و شیوه‌ای نو در آفرینش آثار ادبی بوده، سالهای متمادی از عمر خود را در آن شاخه ادبی به‌صورت فعال و پیشرو سپری کرده باشد، احوال و آثارشان معرف تخلف به ادب اسلامی، التزام عملی به نظام اسلامی و آئین ملی باشد و در محدوده سنی بالای ۴۰ سال باشند.

عامری سیاهوئی ادامه داد: از مهم‌ترین مصادیق فعالیت‌های نخبگان ادبی "سرآمدان ادبی" می‌توان به آفرینش آثار اصیل ادبی شامل خلق اثر برجسته ادبی، ترجمه آثار فاخر ادبی به زبان فارسی، دارا بودن سبک ویژه ادبی، داشتن حسن شهرت ادبی و علمی در اجتماع‌های تخصصی شامل فعالیت مؤثر در انجمن‌های ادبی، تلاش برای پاسداری از زبان فارسی، همکاری در توسعه زبان فارسی در جهان، داشتن فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی و شاگردپروری در حوزه ادبیات، اجرای طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی، انتشارات علمی و تربیت شاگردان مبارز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برگزیدگان باید حدنصاب لازم را از فعالیت‌های نخبگان ادبی به دست آورند و حائز بیشترین امتیاز در بین سایر متقاضیان در دوره بررسی باشند، خاطرنشان کرد: هر یک از مصادیق ذکر شده دارای امتیازی برای شناسایی افراد مستعد و سرآمد است و داشتن تنها شرایط یک بند الزاماً به معنای برگزیدگی نیست.

رئیس بنیاد نخبگان استان هرمزگان تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان به نشانی http://sina.bmn.ir ضمن نام‌نویسی در بخش "نام‌نویسی متقاضی" و انتخاب گزینه "ادبی" در بخش "حوزه فعالیت"، اطلاعات خود را ارسال کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا