ایرانی‌ها کمتر کتاب دیجیتالی می‌خوانند

کتاب‌های دیجیتالی مزایای زیادی دارد. این فناوری به ناشران کمک می کند تا محتوا و قابلیت‌هایی که اکنون در یک کتاب چاپی امکان‌پذیر نیست را برای خواننده فراهم کنند. این موارد شامل توانایی کاربر برای دسترسی به ویدیو و صوت، افزایش اندازه تصاویر و فونت‌ها، جست‌وجوی تایپی کلمات کلیدی در یک نشریه یا جست‌وجو در فرهنگ لغت، افزودن نظرات و یادداشت‌ها به یک صفحه، پرش از صفحه‌ای به صفحه دیگر از طریق لینک در محتوا و دنبال کردن پیوندهای وب سایت‌های خارجی است. با این روش خوانندگان قادرند کتاب‌های خود را فشرده‌سازی کرده و در واقع امکان ذخیره هزاران کتاب فراهم خواهد شد. البته خرید کتاب الکترونیکی با عنوان کتاب و نام نویسنده نیز بسیار راحت و آسان است.

هرچند این فناوری مزایای زیادی دارد اما صنعت کتاب های دیجیتال در ایران با موانع و چالش‌های زیادی پیش رو است. موانعی که سرانه مطالعه کتاب های دیجیتالی ایرانی ها را نسبت به سایر کشورهای جهان کمتر کرده است.

ضرورت استفاده از کتاب‌های دیجیتالی

حجت الاسلام و المسلمین سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کتاب دیجیتال از منظر زیست‌محیطی و به منظور کاهش استفاده از کاغذ و همچنین سهولت استفاده از کتاب دیجیتال در اوقاتی مانند رانندگی کتاب دیجیتال در قالب کتاب صوتی و کتاب‌های صورتی تصویری و حتی واقعیت مجازی دارای اهمیت است و باید نشر و استفاده از این کتاب ترویج شود.

این استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مالکیت معنوی باید در حوزه کتاب محترم شمرده شود، گفت: بر اساس آمار، میانگین استفاده از نوجوانان و جوانان کشور از فضای مجازی به روزانه ۵ ساعت رسیده که اگر کتاب وارد این ساعات شود، مطالعه مفید در کشور افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

ضریب نفوذ ناچیز کتاب دیجیتال در ایران

طبق آمار موسسه خانه کتاب ایران، طی 40 سال اخیر حدود یک میلیون و 320 هزار عنوان کتاب کاغذی چاپ شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 750 هزار عنوان کتاب از کل کتاب‌های چاپ شده در 40 سال اخیر، به سهولت در دسترس عموم مردم نیست و به نوعی «حبس شده» تلقی می‌شود چرا که چاپ مجدد کاغذی آنها توجیه اقتصادی ندارد.

بر همین اساس انتشار دیجیتال و کم هزینه این 750 هزار عنوان کتاب در فضای مجازی، راهکار مناسبی برای در دسترس عموم مردم به ویژه نسل جوان قرار گرفتن این کتاب‌ها است.

هم اکنون متوسط ضریب نفوذ کتاب دیجیتال در جهان 13 درصد است. در حالی که این آمار در ایران کمتر از یک درصد برآورد شده است. از اینرو فرهنگ‌سازی و تلاش جهت ارتقای سرانه استفاده از کتاب دیجیتال در ایران ضروری است. اهمیت این موضوع باعث شد تا طرحی با عنوان«طرح جامع ساماندهی کتاب دیجیتال» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با همکاری سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها در نود و چهارمین جلسه کمیسیون عالی ارتقای محتوا و خدمات مرکز ملی فضای مجازی کشور به منظور واکاویی وضعیت کتاب دیجیتال در ایران و جهان، مزایای رشد و توسعه صنعت کتاب دیجیتال درایران، موانع و چالش‌های فراروی صنعت کتاب دیجیتال؛ راهکار‌های رشد و توسعه کتاب دیجیتال تدوین شود. طرحی که امید می رود با تدوین آن علاقه ایرانی ها نسبت به خواندن کتاب های دیجیتالی بیش از گذشته شود.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا