سامانه‌ هوشمند به کمک مبتلایان اوتیسم آمد

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درخصوص فعالیت گروه های پیشران مورد حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی بیان کرد: گروه «نورواپتیک» یکی از نخستین گروه های پیشران است که در ستاد توسعه علوم و فناوری های علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد.
محمدحسین مقامی با اشاره به اهمیت چنین گروه پیشرانی با ذکر مثالی گفت: در کشور به صورت جزیره ای در حوزه های جداگانه همچون لیزر و اپتیک طرح های بسیار خوبی انجام شده است اما تا قبل از تشکیل این گروه ها چنین طرح هایی برای رفع نیازهای سلامت و شناختی ایجاد نشده بود. برای مثال در گروه پیشران نورواپتیک، مهندسان لیزر و اپتیک به استادان علوم اعصاب شناختی ملحق شده اند و چنین ارتباطی باعث شد که نیاز حوزه علوم اعصاب به تجهیزات و ابزارهای پیشرفته با فناوری بومی تامین شود.
مقامی درباره حمایت ستاد از گروه های پیشران نیز اظهار داشت: گروه هایی که ستاد اکنون از آنها حمایت می کند شامل نورواپتیک، اعتیاد، اختلالات عصب-تحولی و تحریک عمقی مغز است.

 انتشار راهنمای 8 بسته آموزش و توانبخشی مستند برای اوتیسم
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی همچنین با اشاره به میزان پیشرفت این طرح های پیشران ادامه داد: طرح پیشران عصب – تحولی خود از سه طرح تشکیل شده است که در دانشگاه های صنعتی شریف، تهران و شهید بهشتی انجام می شود.
مقامی، یکی از این طرح ها را بکارگیری فناوری رباتیک و سامانه های هوشمند در توانبخشی افراد مبتلا به اوتیسم در ایران عنوان کرد و افزود: طرح دوم مربوط به سیسستم جامع غربالگری اولیه و کمک توانبخشی اوتیسم است و طرح سوم نیز تدوین و انتشار راهنمای 8 بسته آموزش و توانبخشی مستند برای اوتیسم و سایر اختلالات رشدی است.
وی با بیان اینکه، این طرح ها نزدیک به 100 درصد پیشرفت داشته و به خروجی رسیده اند، افزود: پیشرفت کلی طرح های پیشران تا به اینجا فراتر از انتظار کارشناسانه ستاد بوده است.
به گفته مقامی، تمام مجری ها و نیروی انسانی کشور قادر به ارائه طرح های پیشران نیستند، با توجه به منابع مالی، تاکنون چهار طرح پیشران در ستاد تصویب شده و یک طرح نیز در مرحله تصویب است و به واسطه همین طرح های پیشران در حوزه های تعریف شده، نیروی انسانی علمی متشکل از دانشجویان با نگاه بین رشته ای در حال تربیت است.
وی ایجاد هسته های بین رشته ای و توسعه دهنده علم و فناوری در حوزه علوم شناختی، پایش وضعیت کشور و دنیا در حوزه فعالیت گروه ها، فراهم کردن امکان استفاده بهینه از منابع مختلف کشور به واسطه فعالیت ها، توسعه فرهنگ کار میان رشته ای و بین مرکزی و جذب نخبگان و مبتکران مستعد این حوزه را از اهداف تشکیل این گروه های پیشران دانست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا